بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

تحول در دنیای وب نویسی

 

تحول در دنیای وب نویسی 

بسیاری از کاربران اینترنت مشتاق در اختیار داشتن پایگاهی هستند تا بتوانند ایده ها، مطالب، دیدگاه ها و دست نوشته هایشان را برای استفاده سایرین منتشر کنند. امروزه به واسطه محدودیت های فراوان رسانه های سنتی (نشریات کاغذی) اعم از هزینه های زیاد، نیاز به اخذ مجوز و محدودیت های قانونی یا به اصطلاح خطوط قرمز، نشر مطالب روی دنیای گسترده اینترنت به عنوان یک جایگزین ایده آل طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. اگرچه برپایی یک سایت مناسب با صفحات پویا که کاربر بتواند به راحتی از آن در این راستا استفاده کند نیازمند هزینه ثبت دومین اجاره فضا و طراحی است ولی با کمک سرویس دهنده های رایگان وبلاگ، بسیاری از افراد که حاضر به پرداخت چنین هزینه هایی نیستند نیز خواهند توانست از این گردونه عقب نمانده و از امکانات این تکنولوژی نوین استفاده کنند. چندین سرویس دهنده بین المللی و وطنی سال هاست که بار میزبانی وبلاگ ها را بر دوش کشیده و هر کدام سرویس های مختلفی را در اختیار علاقه مندان قرار می دهند.
● Wordpress و یک حضور پرقدرت
قطعاً به عنوان یکی از سرویس دهنده های جدیدی که با حضور پرقدرت خود جایگاه ویژه یی را در میان علاقه مندان به وبلاگ نویسی باز کرده و موجب تحولات چشمگیری در زمینه وبلاگ نویسی شده است می توان از وردپرس (Wordpress) نام برد. امروزه بحث بر سر سیستم وردپرس به شدت داغ شده و طرفداران آن سعی می کنند با معرفی امکانات این سیستم کاربران بیشتری را به سمت آن هدایت کنند.
وردپرس یک سکوی انتشار خصوصی است که رایگان بوده و تحت قوانین نرم افزارهای کدباز می توان از آن استفاده کرد. از ویژگی های بارز وردپرس می توان به انعطاف پذیر بودن آن اشاره کرد که این ویژگی سبب خواهد شد از وردپرس انتظار انجام و اجرای هرگونه پروژه با هر مقیاسی را داشت. به عنوان مثال شما می توانید علاوه بر وبلاگ با وردپرس به راه اندازی یک فروشگاه (Eshop) یا یک گالری عکس
● (Photo Gallery) نیز اقدام کنید.
قدرت هسته مرکزی وردپرس باعث شده بسیاری از سایت ها این سیستم را به کار گیرند، استفاده شرکت یاهو از وردپرس برای وبلاگ سایت یاهو نمادی از این ادعاست. از ویژگی های دیگر ورد پرس که می تواند برای فارسی زبانان بسیار مهم جلوه کند، سازگاری آن با زبان فارسی و گنجاندن این زبان در میان زبان های قابل استفاده در آن است که انتخاب آن باعث فارسی شدن قسمت مدیریت آن نیز خواهد شد. جهت استفاده از سیستم وردپرس این امکان وجود دارد تا آن را از سایت سرویس دهنده دریافت کرده و به راحتی روی فضای هاست خود نصب کنید. در این صورت شما مالک کامل این سیستم شده و جهت دسترسی به آن می توانید دومین اختصاصی خود را نیز به کار گیرید. در صورتی که تمایلی به پرداخت هزینه جهت اجاره فضا یا در اختیار گرفتن دومین را ندارید، می توانید با ثبت نام در وردپرس دات کام از یک زیردامنه (Sub Domain) و ۵۰ مگابایت فضای رایگان از این سیستم پرقدرت جهت وبلاگ نویسی استفاده کنید.
این سرویس وبلاگ رایگان یکی از محبوب ترین ابزارهای گروه وردپرس است که در کوتاه ترین زمان قدرتمندترین ابزار وبلاگ نویسی را در اختیار کاربران قرار داده است. وردپرس برای کشورها و زبان های مختلف گروه بندی شده است که همان طور که قبلاً اشاره شد خوشبختانه زبان فارسی نیز جزئی از این مجموعه است. در بخش فارسی وردپرس دات کام (http://fa.wordpress.com) تاکنون چندین هزار وبلاگ به ثبت رسیده است که نویسندگان آنها اکثراً دانشجو یا فارغ التحصیل دانشگاه ها هستند. همین امر باعث شده است تا یک محیط فرهنگی خاص بر وردپرس غالب شده و وبلاگ های زرد و بی محتوای کمتری در آن دیده شود. طرفداران وردپرس که اکثر قریب به اتفاق آنها قبلاً سیستم های دیگر را نیز تجربه کرده و با شناخت به این سیستم کوچ کرده اند، قدرت بالای هسته سیستم و انعطاف پذیری در عین سادگی را علت انتخاب خود ذکر می کنند. در وردپرس محتوای وبلاگ ها به عنوان پارامتر اصلی در نظر گرفته شده و وبلاگ ها از ظواهر عجیب و غریب برحذر داشته شده اند (به عنوان نمونه می توان به محدودیت وردپرس در بخش تغییر قالب یا استفاده از کدهای جاوا اسکریپت اشاره کرد)، شاید همین ویژگی باعث شده است تا وبلاگ نویسان اهمیت بیشتری برای مطالب خود نسبت به ظاهر وبلاگ قائل باشند.
اختصاص ۵۰ مگابایت فضای رایگان، ارتباط ایمن بین وردپرس و کاربر (SSL)، عدم وجود بنرهای تبلیغاتی، امکان وبلاگ نویسی گروهی، ایندکس شدن سریع تر مطالب در موتورهای جست وجو، سیستم آمارگیری حرفه یی و ده ها ویژگی دیگر باعث شده است تا موج مهاجرت وبلاگ نویسان از سایر سرویس دهنده ها به وردپرس آغاز شود و با شدت ادامه یابد.
همان طور که در هفته قبل بیان شد تعداد بسیاری از علاقه مندان به وب نویسی جهت رهایی از مشکلات راه اندازی و مدیریت سایت ها به وبلاگ نویسی روی آورده و از یکی از سرویس دهندگان رایگان جهت انتشار افکار و نوشته هایشان استفاده می کنند. در سالیان قبل استفاده از سرویس دهندگان بین المللی به دلیل عدم پشتیبانی از زبان فارسی با مشکلاتی همراه بود و صرفاً افراد خاصی که توانایی کلنجار رفتن با کدهای مختلف زبان های برنامه نویسی تحت وب را داشتند آنها را به خدمت گرفته و سایرین استفاده از سرویس دهنده های وطنی را به واسطه محیط فارسی ترجیح می دادند. رشد سریع محتوای فارسی وب، سرویس دهندگان بین المللی را برآن داشت با گنجاندن زبان فارسی و پشتیبانی از این زبان این نقیصه را جبران کرده تا بتوانند کاربران علاقه مند و بی شمار فارسی زبان را جذب کنند. در این میان سیستم مدیریت محتوای وردپرس با حضوری پرقدرت توانست به دلیل ارائه خدمات و امکانات منحصر به فرد سهم بسزایی را در جذب کاربران سایر سرویس دهنده ها ایفا کند. این سیستم به عنوان یک نرم افزار کدباز و با انعطاف پذیری فراوان می تواند سلایق مختلف استفاده کنندگان را پاسخ گفته و برای راه اندازی یک وبلاگ ساده تا یک سایت کاملاً حرفه یی به کار گرفته شود. جهت استفاده از این سیستم دو راه در پیش پای شما قرار گرفته است؛ نخست دریافت نرم افزار از سایت ارائه دهنده و نصب آن روی میزبان اختصاصی و در حالت دوم ثبت نام در wordpress.com و استفاده از خدمات رایگان وردپرس.
اگرچه مورد اول می تواند مزایای بی شماری را برای وب نویسان حرفه یی و نیمه حرفه یی دربرداشته باشد ولی مستلزم هزینه و اطلاعاتی است که ممکن است برای تازه واردان مشکلاتی را به همراه داشته باشد. اجاره هاست و دامین، دریافت و بارگذاری نرم افزار، نصب، راه اندازی و تنظیمات اولیه و همچنین به روزرسانی های متوالی بخشی از این مشکلات است. قطعاً شیوه مناسب برای وبلاگ نویسان مبتدی یا کسانی که مایل نیستند خود را درگیر مشکلات نگهداری از یک سیستم مدیریت محتوا به صورت اختصاصی کنند، استفاده از روش اول چندان مقرون به صرفه نیست اما در روش دوم، وردپرس یک وبلاگ کاملاً به صورت رایگان به همراه ۵۰ مگابایت فضای اختصاصی جهت آپلود کردن عکس یا سایر فایل ها در اختیارتان قرار داده و ارتباط خوانندگان را به وسیله یک زیر دامنه (sub domain) با وبلاگ شما برقرار خواهد کرد.
طبیعتاً نگهداری اطلاعات و همچنین به روزرسانی نرم افزار در این روش برعهده گردانندگان وردپرس بوده و از این بابت شما هیچ گونه نگرانی نخواهید داشت.
در ضمن ۵۰ مگابایت فضای اختصاص یافته به هر وبلاگ به تنهایی می تواند دلیل محکمی برای مهاجرت از سایر سرویس دهنده های وبلاگ به وردپرس به حساب بیاید. در صورت عدم وجود چنین فضایی شما مجبور خواهید بود برای استفاده از عکس در مطالب خود از فضاهای رایگان سرویس دهنده های عکس استفاده کنید که مشکلات زیادی را برایتان به همراه خواهد داشت. در صورتی که وجود فضای ۵۰ مگابایتی رایگان در وردپرس شما را از چنین مشکلاتی دور ساخته و اطمینان خاطری را برای استفاده از عکس در مطالب وبلاگ به ارمغان خواهد آورد. جدا از اختصاص این فضای رایگان، عدم استفاده وردپرس از بنرهای تبلیغاتی نیز نمی تواند نادیده گرفته شود. همان طور که می دانید اکثر قریب به اتفاق سرویس دهنده های وبلاگ جهت تامین هزینه ها و درآمدزایی قسمتی از بالای وبلاگ شما را به بنرهای تبلیغاتی اختصاص می دهند. این بنرها به دلیل عدم سازگاری ظاهری (از نقطه نظر گرافیکی) با قالب، زیبایی ظاهری وبلاگ شما را به شدت تحت تاثیر قرار داده و از آن می کاهند. علاوه بر آن معمولاً محتوای این تبلیغات تناسب چندانی با مطالب مندرج در وبلاگ ها نداشته و می تواند باعث ایجاد دوگانگی شود.
مروری بر پست های وبلاگ نویسان بعد از انتخاب وردپرس نشان می دهد اکثریت آنها از انتخاب خود راضی بوده و با بیان ویژگی های سیستم از نگاه خود به نوعی آن را به دیگران نیز توصیه کرده اند.
به عنوان نمونه نویسنده وبلاگ IT Village در یادداشتی با عنوان «چرا وردپرس؟» می نویسد؛ «بعد از مدت زیادی بررسی و کشمکش سر انواع مختلف سیستم های مدیریت محتوا بالاخره وردپرس را برای وبلاگ جدیدم انتخاب کردم. در این مدت کوتاهی که از کار کردنم با وردپرس می گذرد، به مزایا و راحتی بسیار این سیستم مدیریت محتوا پی بردم و فهمیدم که بهترین انتخاب را کردم. سعی دارم در این پست به چند مورد از این مزایا که وردپرس را ممتاز می کند، اشاره کنم تا شاید دینم به این سیستم مدیریت محتوا را ادا کرده باشم. نصب بسیار راحت و بی دردسر، وجود تم های آماده بسیار زیاد برای هر سلیقه، وجود پلاگین های متعدد، روند رو به جلو و آپدیت شدن خیلی سریع، مدیریت راحت تمامی بخش ها، عدم وجود بنرهای تبلیغاتی، امکان وبلاگ نویسی گروهی و ده ها مزیت دیگر مواردی بود که بنده با کمترین دانش فنی خود به آنها در وردپرس پی بردم. پس نگران اطلاعات کم خود نباشید و همین الان برای استفاده از این سیستم عالی اقدام کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد