قدم به سوی بازاریابی حرفهای
در emailاش نوشته بود:
«به عقیده من چاپ کردن آگهی و بروشورها اولین قدم است.»
متأسفانه او اولین شخصی نیست که اینگونه فکر میکند. علاوه بر این، این همان چیزی است که همه فکر میکنند و عاقلانه است و برای شروع روشی منطقی است. این گونه نیست؟
کسانی که درباره روشهای بازاریابی با من صحبت میکنند دنبال راههای جدیدی هستند و میخواهند با بهترین روش کار خود را شروع کنند و از آگهی و بروشورها نیز استفاده میکنند.
اما حقیقت این است که اگر از آگهیهای تبلیغاتی آنچنانی و سه تا خورده استفاده شود، هزینه بالایی داشته و آنچنان مؤثر نخواهد بود.
بروشورها و آگهیهای تبلیغاتی تنها چند ماه مفید واقع میشوند ولی بعد از آن چه باید کرد؟ و اگر بروشورها مفید نبود بهترین راه چه راهی است؟ برای پی بردن به این نکته باید ابتدا به سراغ 10 مرحلهای که من ذکر کردهام بروید که از این قرار است.
1- برنامهریزی: درست است که در این باره چیزهایی شنیدهاید اما هنوز هم افراد زیادی هستند که این کار را انجام میدهند. پس باید به تواناییها، مهارتها و علاقههایتان پی ببرید و بدانید که در چه زمینهای مهارت دارید؟ درباره چه چیزی دوست دارید بیشتر بدانید؟ و آیا قبل از این با مشتریهایی کار کردهاید و تاکنون با کدام مشتریها، نتایج بهتری به دست آوردهاید؟
و اگر نمیدانید که مشتری ایدهآلتان چه کسی است، چه باید بکنید، چگونه بیاندیشید، حتی قدم دوم را هم برندارید.
2- حیطه فعالیتی برای خود در نظر بگیرید: قبل از هر چیز باید بازار خود را مشخص کنید (یا بدانید که چه چیزی را میخواهید بیاموزید). افراد در این بازار با مشکلاتی مواجهاند و میخواهند آنها را حل کنند و مشکلات مالی نیز دارند.
آیا افرادی که اینگونه فعالیت دارند سازمان و یا کنفرانس سالانه تشکیل میدهند؟
آیا در اینجا لیستی برای خرید وجود دارد؟ و اگر چنین مکانی را نتوان به دست آورد باید بازار دیگری را به دست گرفت و سفارشها را تغییر داد.
3- گوش دهید و بیاموزید: با افرادی که میخواهید با آنها فعالیت داشته باشید صحبت کنید و زبانشان را یاد بگیرید و بیاموزید که چگونه باید نیازهایشان را برطرف سازید، از آنها راهحل بپرسید و از آنها بپرسید که دنبال چه راهحلهایی برای حل مشکلاتشان هستند.
4- بازاریابی تبلیغاتی خود را توسعه بدهید: در 15 ثانیه پیشنهادات و سفارشات را توصیف کنید و مطمئن شوید که پیامتان حاوی دو چیز باشد: به چه کسی کمک میکنید، مشکلاتشان و راهحلهایتان. (این مربوط به افرادی است که با آنها کار میکنید، نه خود شما).
برای فعالیتی که انجام میدهید اسمی بگذارید و کارتهایی چاپ کنید و یا بخرید.
کارتهای سایت VistaPrint.com بسیار خوب است و برای شروع (10 یا 15 دلار) بسیار مناسب؛ بهتر است کارتی که انتخاب میکنید یک دعوت برای ارتباط داشته باشد. به عنوان مثال کارتهای من download هم دارد.
5- از ابزارهای جذاب استفاده کنید: به عنوان مثال مشکلات مشتریهای خود و مسایل مربوط به آنها را به صورت نکاتی از 1 تا ... طبقهبندی کنید.
6- یک Website بسازید: با آن میتوانید کارتپستالهایی را به سوی مشتریها و بازدیدکنندههای سایت ارسال کنید و منطقهای برای پست الکترونیکی در نظر بگیرید.
یکی از بهترین روشها همین روش است و میتوان از سایت www.ezezine.com استفاده کرد و این روش اگر کمتر از 1000 درخواست داشته باشد، هزینهای ندارد. اما با لیستهای بیشتر میتوان از سایت (WWW.Kickstartcart.com) استفاده کرد.
7- شروع به آموزش کنید: درباره مشاوره و مربیگونه عمل کردن تصمیم بگیرید و داستانهایی از موفقیت خود بسازید و به مشتریها بشناسانید.
8- به 5 تا 10 نفر از مشتریهای خود کمک کنید: با افرادی درباره بازاری که دارید مشاوره کنید و خدمات تجاری را در شروع کار فراموش نکنید و از یاد نبرید که مشخصات مشتریان خود را از آنها بگیرید و بیشتر به نوع و خصوصیات مشتریان توجه کنید تا به تعدادشان.
9- برنامههای گروهی را توسعه دهید: برنامه وسیعی تدارک ببینید، این باعث جذب بیشتر مشریان میگردد.
10- به کار خود تداوم ببخشید:
با ورود مشتریهای اولیه و امیدواری نسبی به تبلیغ و بازاریابی خود خاتمه ندهید و در کار خود چون گذشته، تداوم ببخشید و از راههای علمی پیش روید تا به متخصصان، مشاوران و مربیان بازاریابی تبدیل شوید.
میتوانید مقاله و نوشتههایی چاپ کنید. اگر 6 ماه این کارها را انجام دهید مطمئناً موفق میشوید.