بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

بازاریابی مجازی در فضای دات ها

بازاریابی مجازی در فضای دات ها
 
 امروزه سایت ها، بیلبوردهای کوچک سازمان ها و بنگاه های اقتصادی هستند. دیگر نمی توان به راحتی از نقش چشمگیر این تابلوهای دیجیتال سخنگو چشم پوشی کرد و باید بپذیریم آنها به واسطه حمایت موتورهای جست وجو، فرصت برخاستن از زمین را از هر یک از ما گرفته اند و اجازه گشت و گذار در کتابخانه های قدیمی یا بازارهای سنتی را صادر نمی کنند. آنها می خواهند ما تمام وقت در ضیافت پرزرق و برق شان حضور داشته باشیم و هر چه می خواهیم از آنها تقاضا کنیم. اگر می خواهیم کالایی بخریم، بلیتی تهیه کنیم، قبضی پرداخت کنیم یا پولی را به حساب حواله کنیم، تنها در خیابان های آنها به این امور بپردازیم. در واقع سایت ها می خواهند از ما یک مشتری وفادار به خود بسازند.با گسترش سایت ها از اوایل دهه 90، بازاریابی اینترنتی رونق گرفت. شرکت ها، صنایع، فروشگاه ها و حتی خرده فروش ها تصمیم به راه اندازی سایت های اختصاصی خود گرفتند. آنها به خوبی می دانستند که قرن 21 جایی برای روش های قدیمی آنها نخواهد داشت و آنها چاره ای جز تطبیق با روش های جدید بازاریابی نداشتند. از این رو صنعت اینترنت به راحتی در برنامه روزانه مصرف کنندگان جای گرفت و تا حدود زیادی به عنوان یکی از ابزارهای مهم تبلیغات خود را به جهانیان معرفی کرد.امروزه خرید آنلاین به یکی از امور متداول مصرف کنندگان تبدیل شده است. مصرف کننده با خرید آنلاین هزینه کمتری صرف و با سرعت بیشتری محصول موردنظرش را تهیه می کند. بی شک ماهیت خدمات اینترنتی در ایران با کشورهای پیشرفته متفاوت است. باور کنید هنوز افراد زیادی در ایران وجود دارند که با مفهوم اینترنت بیگانه اند. جالب است بدانید خیلی از آنها از تحصیلکرده های این کشور محسوب می شوند ولی به خاطر گیر افتادن در فضای آموزشی قدیم جرات ماجراجویی در

کوچه پس کوچه های اینترنت را از دست داده اند و بیشتر خواهان اسکان در همان تک اتاق قدیمی خود هستند. بی تردید سیل اینترنت آنها را با خود خواهد برد و تنها کسانی از آن جان سالم به در خواهند برد که به رموز موج سواری روی امواج بلند اینترنت آشنایی داشته باشند.خوشبختانه در چند سال اخیر پیشرفت های چشمگیری در میزان آشنایی مردم با اینترنت پدید آمده و شرکت ها تلاش بی شائبه ای در طراحی سایت های اختصاصی خود یا همان پیشخوان های همیشگی شان داشته اند. آنها به خوبی آگاه شده اند که اگر دست به کار نشوند، در رقابت با رقبای آگاه خود جا مانده اند و طول عمر چندانی نخواهند داشت. در این رابطه شرکت ها و موسسات فنی بسیاری شکل گرفتند تا در طراحی وب سایت های اختصاصی مددیار بنگاه های اقتصادی باشند که البته این خود همچون دیگر امور بی برنامه منجر به پاره ای مشکلات برای صاحبان این بنگاه ها شد. طراحی ضعیف بسیاری از سایت ها جوابگوی نیاز امروز مصرف کننده ایرانی نبود، به طوری که بسیاری از کاربران با ورود به سایت برخی نام های تجاری بزرگ و عدم دسترسی به اطلاعات مورد نظر، تصویری منفی از آن در ذهن خود می ساختند و در موارد بسیاری حتی نسبت به امکانات اینترنت تردید به خود راه می دادند.

در اینجا 10 پیشنهاد بسیار ساده در افزایش کاربری سایت ها ارائه می شود که صاحبان صنایع و بنگاه های اقتصادی می توانند از آنها در جهت افزایش فروش خود و جذب مشتریان جدید استفاده کنند.

1- با زبانی ساده به مشتریان خود بگویید چه می فروشید.

مطمئناً تا به حال به سایت های زیادی سر زده اید که وعده های زیادی داده اند، اما نتوانسته اید تشخیص دهید آنها چه می فروشند. متاسفانه بسیاری از این سایت ها زمان زیادی را از بیننده تلف می کنند تا به او بگویند چه محصولی برای عرضه دارند. همیشه در طراحی سایت خود مطمئن شوید اولین پیام تان به آنچه می فروشید، اشاره داشته باشد. به یاد داشته باشید که تمامی بینندگان تنها به یک دلیل به سایت شما سر زده اند و آن آگاهی از آن چیزی است که قرار است شما به آنها عرضه کنید. در واقع سعی کنید مزایای خرید و بازدید از سایت تان را در همان صفحه اصلی فهرست کنید. در این راستا مشخصات کامل خود را در معرض دید خوانندگان تان قرار دهید. باید بپذیریم تجارت الکترونیک هنوز برای خیلی ها نوظهور است و افراد زیادی وجود دارند که هنوز به خریدهای آنلاین اطمینان ندارند. البته این موضوع برای هر رسانه ای در گام اول طبیعی است. توجه داشته باشید در اعلام مشخصات خود نام، پست الکترونیکی، شماره تلفن و آدرس پستی خود را در معرض دید بینندگان قرار دهید. قرار دادن عکس های خود و همکاران تان در قسمت «درباره ما» می تواند اطمینان بیشتری نزد مخاطبان بیافریند.

2- مطمئن شوید مشتریان به راحتی می توانند فرم سفارش را دریافت کنند.

متاسفانه بسیاری از سایت ها اگرچه تصویر روشنی از کالای خود ارائه می کنند، اما با پیچیده کردن فرآیند فروش، مشتری را دچار سردرگمی می سازند. اگر هدف اصلی سایت شما فروش یک محصول است، فرم سفارش را به صورت یک لینک قابل رویت در تمامی صفحات وب سایت تان قرار دهید. توجه داشته باشید هر چه طراحی فرم سفارش ساده تر باشد و زمان کمتری از مشتری تلف کند شما در پیشبرد فروش موفق تر خواهید بود. از این رو توصیه می شود تنها اطلاعات ضروری را در فرم سفارش لحاظ کنید. در این خصوص بارها مشاهده شده شرکت ها فرم های سفارشی خود را به صورتی طراحی کرده اند که مشتری باید برای خرید یک محصول به پاسخ سوالاتی بپردازد که چندان با مسیر خرید آن مرتبط نیست. این امر می تواند او را به کلی از خرید آنلاین منصرف سازد.

3- کاری کنید مشتری امکان خرید از روش های مختلف را داشته باشد.

با توجه به سطوح مختلف مشتریان و امکاناتی که آنها در دست دارند، سعی کنید تعداد روش های خرید و نحوه پرداخت را افزایش دهید، به طوری که مشتری بتواند به راحتی با ارسال یک پست الکترونیکی یا تکمیل فرم سفارش آنلاین یا ارسال یک نامه یا از طریق یک تماس تلفنی، محصول خود را سفارش دهد و برای پرداخت نیز گزینه های متفاوتی در اختیار داشته باشد. از این رو توصیه می شود فروشندگان امکان خرید از طریق کارت های اعتباری یا حتی ارسال چک یا پول نقد را نیز میسر سازند. مطمئناً با گذشت زمان و آگاهی افراد از مزایای خرید آنلاین، روش قدیمی منسوخ می شود و فروشندگان رقابت سختی در جذب مشتریان جدید خواهند داشت.

4- نظرات مشتریان راضی را اعلام کنید.

به یاد داشته باشید کسانی که قصد خرید یک محصول را دارند، ابتدا بین دوستان و همکاران خود به دنبال کسی می گردند که از ویژگی های آن محصول آگاهی داشته باشد. از این رو توصیه می شود نظرات مشتریان راضی خود را در بخش مشتریان منعکس سازید. این مساله کمک شایانی به تصمیم مشتری جدید در جهت خرید محصول شما می کند. توجه داشته باشید جملات تاثیرگذار نباید طولانی باشد و باید به معرفی منافع عاید خریدار اشاره داشته باشد. البته اشاره به نام کامل، شغل و شهر سکونت صاحبنظر می تواند نزد مشتریان دیگر تاثیرگذارتر باشد. در این خصوص می توانید تصویری از گواهینامه های داخلی و بین المللی معتبر را در قسمت عضویت های سایت خود ارائه کنید.

5- سایت خود را تبلیغ کنید.

از آنجا که تجارت الکترونیک بین ما نوظهور است، صاحبان شرکت ها باید بیشتر به ترویج سایت خود بپردازند. مطمئناً با افزایش بینندگان سایت، میزان فروش نیز افزایش خواهد داشت. همان طوری که می دانید روش های تبلیغات سایت با تبلیغ یک کالا متفاوت است چرا که سایت ها ملموس نیستند و تنها می توانند چشم ها و گوش های مخاطبان شان را به تسخیر خود درآورند و در نهایت ذهن آنها را درگیر سازند. لذا توصیه می شود با ارسال خبرنامه های الکترونیکی به مزایای خرید از سایت تان اشاره کنید. یکی از روش های تاثیرگذار در این خصوص طراحی بخش عضویت در سایت است که به نوعی می تواند در بخش بندی مشتریان و تعیین بازار هدف به شما کمک کند. برخورداری از یک بانک اطلاعاتی می تواند منبع مناسبی برای اطلاع رسانی در خصوص تولید یک محصول جدید باشد. یکی دیگر از روش های موثر، استفاده از لینک شرکت های همکار و مرتبط است که در این مورد توجه داشته باشید لینک شرکت های رقیب را به اشتباه در سایت خود قرار ندهید. ورود مشتری به سایت شما یک فرصت طلایی است، پس سعی کنید از زمانی که او در سایت شما صرف می کند، به بهترین شکل استفاده کنید.

6- برای معرفی محصولات خود مقالات رایگان ارائه دهید.

یکی از جاذبه های اینترنت، یافتن اطلاعات رایگان در کوتاه ترین زمان ممکن است. برای افزایش فروش محصولات خود مقالاتی مرتبط با حرفه خود انتخاب و در بانک مقالات سایت تان عرضه کنید.بهتر است کلمه «رایگان» را جلوی نام تمامی مقالات خود برجسته سازید چرا که تاثیر این کلمه بر ذهن مشتریان بسیار زیاد است. لازم نیست از مقالات طولانی استفاده کنید، بلکه مقالات مختصر و مفید می توانند نیاز بینندگان پرمشغله را به سرعت مرتفع سازند. خوشبختانه با گسترش فناوری اطلاعات، نویسندگان خود نیز به عرضه رایگان مقالات شان روی آورده اند و تنها کافی است با کسب اجازه از آنها از مقالات شان در سایت خود استفاده کنید.

7- سایت خود را چند زبانه کنید.

صاحبان شرکت های بزرگ تنها به بازارهای داخلی دلخوش نیستند. آنها خوب می دانند بازارهای بین المللی، فرصت مناسبی را برای حضور آنها و معرفی محصولات شان در اختیار قرار می دهند. مطمئناً با مجهز کردن سایت خود به چند زبان زنده دنیا هم نام تجاری خود را نزد مشتریان داخلی برجسته می سازید و هم حضور خود را در بازارهای خارجی پررنگ می کنید. به علاوه سایت چندزبانه یک مزیت رقابتی محسوب می شود و تحقیقات نشان داده مشتری ها همیشه سراغ محصولاتی می روند که تولیدکنندگان آنها ارتباطی بین المللی و دستی در صادرات کالا داشته باشند.

8- مدت زمان بارگذاری سایت تان کوتاه باشد.

حتماً بارها به سایت هایی سر زده اید که برای تماشای صفحه اول آن باید مدت زمان زیادی را به انتظار بنشینید. متاسفانه بسیاری از طراحان سایت با انتخاب تصاویر پرحجم که مطمئناً بسیار جذاب هم خواهند بود، مدت زمان بارگذاری سایت شان را طولانی می کنند و بدین شکل موجبات نارضایتی بینندگان شان را فراهم می سازند. از این رو توصیه می شود با استفاده از جدیدترین شیوه های کوچک کردن حجم فایل های اطلاعاتی، مدت زمان بارگذاری صفحه اصلی سایت خود را تا حد امکان کاهش دهید. جالب است بدانید اگر بیننده در گام اول مدت زمان زیادی را در انتظار بماند ممکن است به کلی از بازدید سایت صرف نظر کند و به گزینه های دیگری که در صفحه موتورهای جست وجو برایش نمایان شده سر بزند. در این خصوص بیشتر توصیه می شود از تصاویر کم حجم و رنگ های جذاب استفاده و صفحات مرتبط با زمینه فعالیت خود را طراحی کنید.

9- از کلید واژه های مناسب استفاده کنید.

تحقیقات نشان می دهد بسیاری از مشتریان برای خرید ابتدا در موتورهای جست وجو به دنبال محصول مورد نظر خود می گردند. طبیعتاً شرکت هایی که در همان صفحه ابتدایی جست وجوگر نمایان می شوند، از شانس بیشتری برای بازدید برخوردارند. در این خصوص توصیه می شود در تمامی صفحات سایت خود از کلیدواژه هایی استفاده کنید که بیشتر مورد شناسایی موتورهای جست وجو قرار می گیرند. مطمئناً با گذشت زمان و افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت تان، شما از گزینه های اول مورد نظر مشتریان خواهید بود.

10- به روزرسانی سایت خود را هرگز فراموش نکنید.

متاسفانه در بسیاری از سایت های بزرگ مشاهده شده اخبار چندماه گذشته شرکت ها همچنان بدون تغییر باقی مانده است. به یاد داشته باشید مشتری با مشاهده اخبار چندماه گذشته و نبود اخبار جدید نسبت به پیشرفت های شرکت دچار تردید خواهد شد. البته در مورد مشتریانی که برای اولین بار از سایت بازدید می کنند، مساله متفاوت است به طوری که اگر آنها در اولین ورود خود شاهد معرفی محصولاتی باشند که در حال حاضر سهم مناسبی از بازار ندارند، از ادامه بازدید خود صرف نظر کرده و به سایت های رقبا سر می زنند لذا توصیه می شود در مورد به روزرسانی سایت خود هرگز وقفه ای نیندازید، چرا که با این کار موجبات خوشحالی رقبایتان را فراهم ساخته اید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد