بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

اینترنت و فرهنگ حاکم بر کسب و کار

اینترنت و فرهنگ حاکم بر کسب و کار  
شبکه اینترنت در بنیانی ترین تعریف خود، ابزاری شگفت انگیز برای برقراری ارتباط است. با زدن دکمه Send، نامه به همراه ملحقات خود برای هر کس که شما بخواهید در هر نقطه جهان ارسال می شود بنابراین تعجبی ندارد که شرکت ها، این وسیله را راهی مناسب برای ارتباط با کارکنان می دانند. این ابزار بسیار مفید است اما هنگامی که کارکنان تصمیم می گیرند با استفاده از آن با هم ارتباط برقرار کنند ممکن است خطرناک هم باشد. در اغلب موارد استفاده های اینترنت با روندهای کنونی بسیار سازگار است. همزمان با بخش بخش شدن شرکت ها و افزایش فاصله مکانی کارکنان، مدیران مجبورند برای هماهنگ کردن کارها و مدیریت کارکنان شیوه ای موثر داشته باشند به ویژه آنها به ایجاد فرهنگی که بر سازمان حاکم باشد نیاز دارند: فرهنگ حاکم بر شرکت، چیزی نامحسوس است که کارکنان را به هم متصل نگه می دارد و به آنها می آموزد چطور کیفیت های اصلی تجارت را از درون درک کنند و نسبت به هر موضوعی که با آن برخورد می کنند به شکلی مناسب واکنش نشان دهند. در شرکتی با ثبات که به کندی در حال رشد است، حفظ فرهنگ عام کار سختی نیست. شما می توانید هر سال به نیروهای جدید، نحوه کار و ... را آموزش دهید اما امروزه تعداد کمی از شرکت ها چنین خصوصیاتی - ثبات یا رشد کند- را دارند. بی ثباتی و سرعت، ایجاد فرهنگ را در شرکت ها دشوارتر کرده است.در دره سیلیکونی در ایالات متحده، باقی ماندن یک فرد بیش از یک سال در یک شرکت، نامعمول است اما این تحول تنها مشکل موجود نیست. در بسیاری از شرکت ها، نیروهای بخش فروش یا نگهداری به ندرت در شرکت حضور دارند. برای مثال، یک چهارم نیروی انسانی شرکت IBM، دائماً در حال تغییر مکان هستند، آنها 80 درصد زمان کاری خود را خارج شرکت و در خانه ها یا در حال سفر هستند. نیروهای کلیدی در بازارهای مهم خارج مستقرند و دائماً در سفر هستند. در واقع به اعتقاد برخی از آنها - کسانی که تقریباً همیشه در سفر هستند - دفتر اصلی شرکت جایی است که آنها حضور دارند. حال ادغام ها را نیز در نظر بگیرید که باعث می شود مدیران مجبور شوند کارمندان جدید را با وظایف خود آشنا سازند. همزمان با آنکه شرکت ها بخش های بیشتری از فعالیت های خود را به بیرون منتقل می کنند، باید راه هایی برای آموزش پیمانکارها بیابند و هر چه دگرگونی ها با سرعت بیشتر رخ می دهند، اهمیت توضیح آنچه در حال وقوع است و علت آن برای کارکنان بیشتر می شود. اما چه باید کرد؟ مایکل موریس روانشناس اجتماعی در دانشکده بازرگانی دانشگاه استنفورد می گوید: در سازمانی که به سرعت در حال تغییر است و از لحاظ مکانی متمرکز نیست اینترنت نقشی بزرگ بر عهده دارد. بیش از هر تکنولوژی قبلی، بهره گیری از اینترنت تضمین می کند که همه کارکنان به اخبار شرکت و دیدگاه های گوناگون دسترسی داشته باشند. بعضی از شرکت ها از این تکنولوژی برای آموزش کارکنان (عرضه کنندگان و نیز مشتری ها) استفاده می کنند. برای مثال شرکت بوئینگ آزمونی اینترنتی را برای کارکنان خود برگزار می کند. کارکنان آزمون را پشت سر می گذارند و با قوانین حاکم بر شرکت آشنا می شوند. بدین ترتیب می توان گفت اینترنت راهی برای پخش رویکردی مشترک در کل سازمان است. اینترنت همچنین ابزاری است که با بهره گیری از آن مدیران ارشد می توانند اهداف شرکت را به اطلاع کارکنان برسانند. برای مثال شرکت فورد که ادعا می کند وسیع ترین اینترانت جهان را دارد، هر هفته برای 170 هزار کارمند شرکت در سرتاسر جهان نامه ای الکترونیک با عنوان «گپی بزنیم» فرستاده می شود و بخش خبر پایگاه اینترنتی شرکت فورد چند بار در روز تغییر می کند تا تازه ترین خبرها در اختیار کارکنان این شرکت در نقاط مختلف جهان قرار گیرد. اینترنت نه تنها به مدیران اجازه می دهد با کارکنان صحبت کنند بلکه ترتیبی می دهد که بفهمند آیا کارمندان حداقل وانمود به شنیدن پیام های ایشان می کنند یا خیر. رئیس بخش اروپا، خاورمیانه و آفریقایی شرکت سیسکوسیستمز هر ماه نواری ویدئویی را برای ارسال به کارمندان تهیه می کند تا از این طریق آنها با اهداف کوتاه و بلندمدت شرکت آشنا شوند اما اگر کارکنان به این نوارها توجهی نکنند چه؟ اینترنت به شما این امکان را می دهد که بفهمید چه کسی نامه الکترونیک را باز کرده و چه زمانی این کار را انجام داده است. البته گاهی اوقات این ابزارهای ارتباطی به سبب ویژگی هایی که دارد مشکلاتی را به وجود می آورد برای مثال در شرکت SAP که در حوزه نرم افزار تجاری فعالیت می کند اطلاعات از طریق رادیوی اتومبیل در جاده ها به کارکنان ارسال می شود. محققان شرکت پس از بررسی های دقیق متوجه شدند مدیران میانی اجازه نمی دهند رئیس شرکت به تمام کارکنان نامه الکترونیک ارسال کند زیرا قدرت آنها تا اندازه ای حاصل نقشی است که به عنوان منبع اطلاعات دارند و اگر اطلاعات انحصاری در اختیار نداشته باشند احساس می کنند دیگر قدرتی ندارند. در زمینه دگرگونی های حاصل از اینترنت، بسیاری از مواقع کاربرد نوآوری هایی که ساده و مفید تلقی می شود، پیچیده و مشکل آفرین از آب در می آید. از آنجا که ابزارهای ارتباطی، موانع بین مدیران ارشد و کارکنان را از میان می برد شکل سنتی برقراری ارتباط با مدیریت یعنی منشی رنگ باخته است. برای مثال مدیر بخش اطلاعات شرکت زیمنس می گوید طی چند ماه تعداد زیادی نامه الکترونیک از طرف کارکنان به مدیر شرکت فرستاده شده است. افراد می توانند به هر کس که بخواهند نامه بفرستند و انتظار پاسخ داشته باشند. به تدریج همه کارهایی که قبلاً به طور شفاهی انجام می شد، از طریق اینترنت با کارایی بالاتر و هزینه پایین تر انجام می شود. در نتیجه کاربردB2E اینترنت یعنی ارتباط بین شرکت با کارکنان در حال افزایش است. آموزش و بازاریابی داخلی از جمله کاربردهایی است که اینترنت در شرکت ها دارد. چون در هر شرکت یا سازمان، امکان دسترسی همه به اینترنت وجود دارد، این شبکه در مقایسه با سیستم های قدیمی از مزیت خاصی برخوردار است. هنگامی که محتوای مورد علاقه کارکنان از طریق اینترنت در اختیار افراد قرار گیرد، آنها به اتصال به این شبکه عادت می کنند. بسیاری از شرکت ها معتقدند این روشی است که با بهره گیری از آن می توان کارکنان را با شرایط در حال تغییر محیط تجاری آشنا کنند به همین دلیل است که شرکت فورد و دیگر شرکت ها از جمله آمریکن آنلاین به کارکنان خود کامپیوتر می دهند تا در خانه از آن استفاده کنند. دو سوم کارکنان شرکت فورد پاره وقت هستند و می توانند از خانه کارهای شرکت را انجام دهند اما توزیع کامپیوتر علت دیگری دارد. مدیران شرکت امیدوارند همه کارکنان را به استفاده از اینترنت عادت داده و از این ابزار برای ارسال پیام مستقیم به تمام آنها در سرتاسر جهان استفاده کنند. همزمان با افزایش حجم ارتباطات داخلی در شرکت ها، یکپارچگی اهمیت بیشتری پیدا می کند. در ابتدا هر بخش باید پایگاه اینترنتی خود را ایجاد کند که احتمالاً با یک رمز عبور از دیگر بخش ها منفک می شود. این پایگاه اغلب برای ارتقای سطح خود ارزشمندی بخش تاسیس می شود. بسیاری از شرکت ها برای غلبه بر بی نظمی ها و تفکیک بخش ها یا صرفاً برای جمع بندی و متمرکز کردن اطلاعات، یک پایگاه اینترنتی مرکزی با لینک هایی به دیگر خدمات، موارد و واحدهای اطلاعات و عنوان ها تاسیس می کنند. با یک کلیک، اطلاعات و عکس های هر بخشی که بخواهید در معرض دید شما قرار می گیرد. در هر بخش صفحه می توانید با یک کلیک، اطلاعات مربوط به خدمات آنلاین بخش منابع انسانی شرکت یا خبرهای روز را دریافت کنید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد