بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

روابط عمومی دیجیتال

روابط عمومی دیجیتال

 

در اثر فن آوری های جدید سازمانها و نهادها و روابط بین آنها از اساس دگرگون خواهد شد. سازمانهای مجازی به صورت عادی درخواهد آمد. هم اکنون ۶۰۰ میلیون نفر پست الکترونیکی دارند و تبادل اطلاعات روی Web هر ۱۰۰ روز دو برابر می شود.
اشاره: امروزه تکنولوژی و فن آوری های جدید با حجمی فراوان زندگی و محیط کار ما و حتی ابعاد وجودی ما را تحت تأثیر قرار داده و بشر امروزه بدون فن آوری و بهره گیری از آنها امکان عملی برای ادامه حیات خود ندارد، شتاب انتشار داده ها و آمار و اطلاعات ناشی از عصر دیجیتال و الکترونیک به حدی است که می توان از آن به انفجار اطلاعات تعبیر کرد.
امروزه شاهد انقلاب جدید در زمینه اطلاع یابی و اطلاع رسانی و ارتباطات در فضای واقعی مجازی و واقعیت مجازی هستیم و دهکده جهانی به ذهنیت جهانی تغییر هویت داده است. اکنون انقلاب ارتباطات به انقلاب اطلاعات و انفورماتیک تبدیل شده است. روابط عمومی که به عنوان حلقه واسط و اتصال دهنده نهادها و سازمانها به جامعه است، باید در ایجاد ارتباط بیشتر و پیشرفته تر نقش حیاتی خود را ایفا کند. جهانی شدن ذهن و ذهن سازی جهان حاصل پیشرفت فن آوری های شگرف انسانی است. در مطلبی که از پی می آید نخست وضعیت و سپس تأثیرات فن آوری های تکنولوژی جدید بر روابط عمومی ها در قرن بیست و یکم مورد اشاره قرار می گیرد.
در اوائل قرن بیست و یکم و ورود به دوران نوآوری های موج سوم با شرایطی روبه رو هستیم که تمامی ابعاد وجودی انسان را تحت تأثیر قرار می دهد. در این دوره گذار، فن آوری جانشین دوره های کشاورزی و صنعتی می شود، تغییرات در سازمان ها و نهادها و شرایط محیطی به طور بنیادی تری در حال وقوع است، تا جایی که برخی از دانشمندان معتقدند که در سایه پیشرفت فن آوری، دنیا در حال دیوانه شدن بوده و روز به روز دیوانه تر می شود و در چند سال آینده دیوانه به توان ۲ خواهد شد و تحولات شبیه سازی گوسفند در ۲۳ فوریه سال ۱۹۹۷ توسط دالی و کار گذاشتن یک بافت مصنوعی در بدن توسط پروفسور ولد ویک استاد دانشگاه Reading و اتصال آن به طور مستقیم به کامپیوتر از موارد مهم تکامل تاریخی انسان به شمار می روند.
عوامل متعددی که در پیشرفت شتاب آور فن آوری موج سوم مؤثر هستند عبارتنداز: اشتهای سیری ناپذیر انسان برای کنجکاوی در محیط خود و توانمندیهای تا حد بی نهایت وی برای بهره برداری از ابزارها و همچنین عواملی مثل جهانی شدن کسب و کار، تکامل اقتصاد دانش، رقابت فزاینده در صحنه های بازار و تغییرات مداوم نیازمندی های انسانها و از همه مهمتر عامل سرعت که به طور عمده ای موج کنونی نوآوری در فن آ وری را سرعت بخشیده است. در این دوره قدرت پردازش کامپیوتر شتاب تا حد بی نهایت به خودگرفته است. اینترنت مانند تار عنکبوت از میلیونها کامپیوتر تشکیل شده که توسط ماهواره های مخابراتی، شبکه های زمینی تار مویی و وسایل بی سیم متصل شده اند. امروزه حداقل ۵۲ میلیون نفردر بیش از ۱۶۰ کشور دنیا به اینترنت دسترسی دارند و فضای مجازی مخلوق کامپیوتر در ۲۰ سال آینده عامل اصلی رشد اقتصادی خواهد بود و این امر باعث مطرح شدن تغییر بزرگراه اطلاعات به اینترنت در سال ۱۹۹۵ گردید. فضای مجازی نحوه برقراری ارتباط میان افراد و انتشار اطلاعات در سازمانها و نهادها و مؤسسات را از اساس دگرگون نموده است.
سیاره زمین با یک شبکه تار عنکبوتی جهانی پوشانده شده که در آن همه می توانند با هم ارتباط برقرار نموده و با هم کار نمایند و به تلاش و داد و ستد بپردازند. در این عصر نیاز به ارتباط فیزیکی نیست. روح برابرخواهی فضای مجازی ارتباطات را از فرد به فرد به فرد با جمع و جمع با جمع تغییر داده است. آرایه های وسیع حاصل در فضای مجازی زمینه را برای انقلاب در روابط میان انسانها فراهم کرده است، هم اکنون امکانات اینترنت در حال شکوفا شدن است و این امر باعث تکامل سیستم های ارتباطی شده است. تراشه های کامپیوتری به قدری توانمند، ارزان و کوچک می شوند که به زودی در داخل تمام کالاهای مصرفی از پوشاک گرفته تا مصالح ساختمانی کار گذاشته خواهند شد و به طور کلی کامپیوتر وارد زندگی ما خواهد شد برای روشن شدن و فراگیر بودن تحول فن آوری در محیطی که واقعیت مجازی نام دارد شاید مکان گردهمایی مجازی بتواند در تشریح نظر ما مؤثر واقع شود. نمایش نموداری- کامپیوتری یک سالن کنفرانس نمونه ای از یک مکان گردهمایی مجازی است. کسی که می خواهد وارد این مکان شود باید با پوشیدن لباسهای مجازی شامل یک کلاه الکترونیکی مخصوص و دستکش هایی از جنس داده(Data) ارتباط مجازی برقرار کند، دیگر شرکت کنندگان در این اتاق به صورت تصاویری تمام رخ «سه بعدی» که خیلی نزدیک به ظاهر واقعی آنان است دیده می شوند. در این اتاق می توان راه رفت برای رساندن مطلب از حرکات اعضای بدن استفاده کرد، به صورت دیگران خیره و وارد مذاکره ظاهراً واقعی شد. شرکت کنندگان نیز می توانند روی صندلی مجازی بنشینند، قلم مجازی بردارند، روی تخته مجازی بنویسند و برگ های یادداشت مجازی به همدیگر بدهند، با استفاده از دستکش های «داده های حساس» می توان اجسام مجازی را لمس و نیرو و وزن آنها را لمس و درک کرد.
بنابراین وسایل موجود در یک سالن همایش مجازی را می توان به صورت فردی یا جمعی در دست نگه داشت تا بررسی کرده و تغییر داد. بدین ترتیب افراد در سر تا سر دنیا می توانند در یک محیط مجازی با هم ملاقات کنند و با هم همکاری و ارتباط داشته باشند.
تمامی موارد فوق نشان می دهد، مجازی سازی یک امر اجتناب ناپذیر بوده و تأثیر آن بر تمامی سازمانها بسیار عمیق و بنیادین است. محیط های مجازی می توانند موانعی که همواره انسان و فن آوری را از هم دور نگه داشته است از میان بردارند. صاحب نظران انقلاب انفورماتیک و فن آوری همانند کرزویل ۱۹۹۹ و ولدویک ۱۹۹۸ پیش بینی می نمایند که اشیای مصنوعی هوشمند به صحنه زندگی بشر وارد شده است، این موجودات هوشمند می توانند احساسات و عواطف انسانی را تفسیر کرده و به آن پاسخ دهند و هم اکنون ماشینی که می تواند با تعبیر و تفسیر زبان بدن انسان عواطف وی را احساس کند با موفقیت تولید شده است.
مرحله بعدی فن آوری توسعه کوچکتر سازی هرچه بیشتر سخت افزار کامپیوتری با استفاده از فن آوری های نانواست «ماشین هایی که از اتم های منفرد ساخته می شوند» و این فن آوری اساس و پایه ای برای موج بعدی کامپیوتر ها خواهد بود. کامپیوترهای کوانتومی به پردازش اطلاعات ۱۰۰ میلیون برابر سریعتر از ابرکامپیوترهای فعلی روی خواهند آورد و این امر موجب به وجود آمدن کامپیوترهای هوشمند و احیاناً خودآگاه خواهد شد، بر این اساس مردم در آینده خواهند توانست وظایف تصمیم گیریهای شخصی و سازمانی را به چنین موجوداتی بسپارند.
فن آوری کنونی باعث خواهد شدکه موجودات خودآموزی به نام «ناوباتس ۱۶» تولید شود که آنها مبتنی بر شبکه های عصبی زیست شناختی هستند که به دستگاههای محاسباتی کوانتومی وصل خواهند شد که تا ۲۶۹ درجه سانتیگراد سرد می شوند و این امر باعث ذخیره شدن اطلاعات بر روی یک تک اتم می شود. در سال ۲۰۰۰ دانشمندان از ورود کامپیوتر DAN به صحنه زندگی بشر خبر دادند. سیبرنتیک از جمله مرزهای جدید فن آوری است، این رشته حاصل ادغام فن آوری و دستگاههای زیست شناختی است، اکنون وسایل الکترونیکی به راحتی در داخل مغز انسان کار گذاشته می شود و منجر به گسترش حافظه، سرعت تفکر و حتی استفاده از اندامهای حسی خارجی می شود و در آینده ای نزدیک انتقال اطلاعات از کامپیوتر به مغز و بالعکس ممکن خواهد شد و چنین اقداماتی باعث تمایز ناپذیری فن آوری ها با خود ما (انسان) خواهد شد.
در اثر فن آوری های جدید سازمانها و نهادها و روابط بین آنها از اساس دگرگون خواهد شد. سازمانهای مجازی به صورت عادی درخواهد آمد. هم اکنون ۶۰۰ میلیون نفر پست الکترونیکی دارند و تبادل اطلاعات روی Web هر ۱۰۰ روز دو برابر می شود. تا سال ۲۰۱۰ یک سوم مردم جهان سایت های شخصی وب خواهند داشت، در قرن ۲۱ اینترنت عمده ترین رسانه ارتباطی و اطلاع رسانی خواهد بود.
وسایل ارتباطی در داخل بدن ما جای خواهد گرفت. تا پایان این دهه ما خواهیم توانست از هر جای این گیتی به صورت دیداری و شنیداری با همدیگر ارتباط برقرار کنیم، ما خواهیم توانست در اثر فن آوری های جدید با جراحی در مغز سرعت پردازش آن را بالا برده و ظرفیت آن را افزایش دهیم.
این فن آوری ها ارتباطات را راحت تر، سریع تر و ارزانتر کرده است و سهم بزرگی در جهانی شدن ارتباطات و اطلاع رسانی داشته و به میزان بیشتری در یکپارچگی سیاست بین الملل و روابط بین الملل یکپارچگی اجتماعی و فرهنگی مؤثر گردیده است، فن آوری های دیگری در حال ایجاد است که انفجار محل کار توصیف شده است. در دنیای پساصنعتی معلوم نیست که چه سازمانها و شغل هایی جدید ایجاد خواهد شد، اما با اطمینان می توان گفت که تحولات با سرعت فزاینده ادامه خواهد یافت، سازگاری مدیران سنتی موج دوم و روابط عمومی های آن با محیط جدید مشکل خواهند داشت. گذر از عصر صنعتی ملی به عصر دیجیتالی جهانی مستلزم این است که غیر از متخصصان فنی دیگران نیز بتوانند به تحولات مدیریت جدید و مهارتهای ارتباطات و رهبری کمک کنند، از این رو مهمترین نقش رهبران و مسئولان روابط عمومی ها، تبیین تأثیر فن آوری های جدید بر نهادها و سازمانهاست، رهبران سازمانها نه تنها باید واقعیت فن آوری های جدید را درک کنند و آگاهی مناسبی از آن داشته باشند، بلکه باید محدودیتهای خود را بشناسند، فن آوری های جدید این امکان را فراهم می نماید که کارکنان روابط عمومی در هر جایی که هستند براساس سازمان خود کار کنند. قرار گرفتن انسانها در فضای مجازی منجر به از بین رفتن دوستی و همدلی می شود.
روابط عمومی ها باید به احساس تعلق که به زندگی کارکنان معنا می بخشد و چگونگی سازگاری آنها را در سازمان خود تعیین می کند با برقراری ارتباطات مؤثر خود پاسخ دهد. تمامی این فن آوری های جدید فوق العاده جذاب بوده و پیشرفت آنها توقف ناپذیر است، اما هنوز پژوهشگران مدیریت و سازمانها بررسی های خود را برای درک تأثیرات احتمالی آنها شروع نکرده اند و ما نیز در مورد تأثیر این فن آوری ها بر َآنچه مدیریت روابط عمومی می نامیم چیز زیادی نمی دانیم، بنابراین باید روش جدیدی ابداع نمائیم تا به کمک آن بتوانیم اثرات احتمالی این فن آوری های جدید را از لحاظ نظری و از لحاظ عملی، هم بر انسان و هم بر نهادها و سازمانها شناسایی کنیم. در آینده بشر برای انجام وظائف مدیریتی به شدت وابسته به کامپیوتر و یا آن طوری که ممکن است در آینده نزدیک نامیده می شود وابسته به تکنورایزنی است. در این فضا است که طراحی روابط عمومی دیجیتالی و الکترونیکی ضرورت اساسی پیدا می کند که در زیر به اختصار به آن می پردازیم:
▪ روابط عمومی الکترونیک و دیجیتالی عبارت است از:
استفاده از تکنولوژی ارقامی خصوصاً کاربردهای مبتنی بر وب سایتهای اینترنتی برای افزایش دسترسی و ارائه خدمات و اطلاعات ارتباطی به کاربران و سازمانها و نهادها و دریافت اطلاعات از طریق آن.
این روش زمینه بالقوه ای برای کمک به ایجاد رابطه ای ساده، روان و مؤثر بین سازمانها و مؤسسات با سازمانها و مؤسسات دیگر و نهادهای اجتماعی و مدنی در راستای ارائه خدمات اطلاعات و خدمات ارزان قیمت، فوری و فراگیر به کلیه گروه های کاربر فراهم خواهد کرد. بنابراین وظیفه روابط عمومی الکترونیکی و دیجیتالی ارائه اطلاعات و خدمات AnLine از طریق اینترنت با سایر وسایل دیجیتالی است. با شروع انقلاب دیجیتالی خیلی از واحدهای دولتی طیف گسترده ای از منابع انتشارات، بانکهای اطلاعاتی خود را به عنوان خدمات واقعی دولتی به طور OnLine در اختیار شهروندان، نهادها و سازمانها قرار دادند. اما روابط عمومی دیجیتالی و الکترونیکی در دنیا هنوز خیلی رشد نیافته و در مرحله طفولیت قرار دارد.
● ارزش روابط عمومی دیجیتالی
روابط عمومی دیجیتالی فرصتهایی را فراهم می سازد، تا کیفیت ارائه خدمات به کاربران بهبود یافته و آنان را قادر سازد در هر ثانیه و دقیقه به حجم وسیعی از خدمات و اطلاعات دسترسی پیدا نمایند. افزایش تقاضای دسترسی به اینترنت برای دریافت خدمات و اطلاعات و اطلاع رسانی، روشهای ارتباطی و کار و زندگی را تحت تأثیر قرار داده، لذا مدیران روابط عمومی نمی توانند نسبت به این درخواست ها و تحولات بی تفاوت باشند.
● استراتژیهای روابط عمومی الکترونیکی و دیجیتالی
دولتها، سازمانها و نهادها اطلاعات و داده های فن آوری های ارتباطی را برای ارائه خدمات بهتر و دریافت خدمات مناسب تر به کار می گیرند، افزایش اثربخشی و کیفیت خدمات دولتی و غیردولتی نه تنها یک فن آوری جدید است، بلکه یک بینش و هدف روشن از استراتژی ارتباطی و اطلاع رسانی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد