بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

چه کسی وبلاگ را ابداع کرد؟

 

چه کسی وبلاگ را ابداع کرد؟ 

برای من هم جالب بود که بدانم چه کسی وبلاگ را ابداع کرد و سابقه وبلاگ به چه زمانی بر می‌گردد. فکر کنم در وبلاگ گروهی ایروا کانون وبلاگ نویسان ایرانی خارج از کشور (ایروا)Iranian Webloggers Abroad (IRWA)1 نوشته شده است: براساس آنچه در منابع انگلیسی و فارسی در این زمینه نگاشته شده، اصطلاح وبلاگ را اولین بار شخصی به نام Jorn Barger در دسامبر ‌١٩٩٧ ساخت. ( همزمان با سال تولد دادش برزگم)در آن زمان وب به صوت متنی بود و سایت‌هایی بوجود آمده بودند که به هر نفر تنها اجازه داشتن یک صفحه وب را می‌دادند تا افراد مطالب شخصی‌شان را در آن بنویسند.

در ادامه شخص دیگری به نام «Peter Merholz» اصطلاح وبلاگ را کوچکتر کرد و آن را در بخشی از وبلاگش، «بلاگ» نامید، در واقع او بود که weblog را به گونه‌ای از هم جدا کرد که بلاگ به صورت فعل درآمد و شد (we blog). وبلاگ خودمون

 در ‌١٩٩٨ سایت Open Diary تاسیس شد و تا سال ‌١٩٩٩ چیزی در حدود ‌٢٠٠٠ کاربر داشت؛ تا همین اواخر آنها از اصطلاح وبلاگ استفاده نمی‌کردند، اما مفهومی را که به مردم عرضه می‌کردند در واقع همان وبلاگ بود.

 در سال ‌١٩٩٩ خانم «Meg Houriha» به اتفاق «Evan Williams» یکی از دوستانش، کمپانی Pyra Labs و متعاقبا blogger را تاسیس کردند. در ماه فوریه سال ‌٢٠٠٣ گوگل، blogger را می‌خرد و از مارس ‌٢٠٠٣ اصطلاحهای weblog، weblogging و weblogger وارد دیکشنری آکسفورد می‌شود. تمام دنیا در این متفق‌القول هستند که اصطلاح وبلاگ و مفهوم وبلاگ را اولین بار شخصی به نام Jorn Barger در دسامبر ‌١٩٩٧ ساخته و پرداخته است و دیگران تنها سهمی مهم در توسعه و بهبود یا فراگیر شدن آن داشته‌اند.

تاثیر وبلاگها در جهان ارتباطات:

یکی از سوالات اساسی اینه که وبلاگ تفاوتش با سایت چیست !! این موضوع را از زبان بزرگان درحال جمع آوری است که در یک مقاله مجزا ذکر می کنیم از اما ازجام جم آنلاین هم در مورد وبلاگها بشنویم : بلاگها یا همان وبلاگ ها ، ژورنال های اینترنتی اند که مرتبا توسط دارندگان آنها روزآمد می شوند و در حال تبدیل شدن به یکی از فرهنگ های رو به رشد اینترنتی هستند.

این پدیده فناورانه به یکی از ارزشمندترین وسیله ها برای ابراز وجود کاربران اینترنتی و اظهار نظر آنها در زمینه های مختلف تبدیل شده است.بلاگ ها اگرچه به تازگی با استقبال چشمگیر جهانی مواجه شده اند ، در واقع جزو اولین روش های انتشار مطلب در اینترنت محسوب می شوند.

بلاگ ها تا همین چندی پیش که هنوز دسترسی همگان به آنها سخت بود و ابزار ساختن مجانی آنها اینگونه فراوان در اختیار همه کاربران نبود ، گمنام و ناشناخته بودند.

اولین بلاگر معروف جهان

 بد نیست در ادامه بدانید که یکی از عوامل معروفیت وبلاگ ها شخصی به نام مت دراج بود که توانست برای اولین بار ماجرای کلینتون و مونیکا لوینسکی را در وبلاگ خود منتشر کند. او با پوشش لحظه به لحظه ماجرای رسوایی مونیکا لویسنکی یکی از معروف ترین بلاگهای جریان اصلی را با نام Druge Report پدید آورد. او همچنین علاوه بر ماجرای مونیکا لوینسکی و کلینتون اخبار و شایعات سیاسی روز را پوشش می داد.
مت دراج ، نویسنده این وبلاگ که از میان اخبار ، ماجرای مونیکا گیت را پوشش می داد ، ثابت کرد که چگونه می توان یک بلاگ شخصی ساخت که منبع خبری مستقیم و بدون سانسور محسوب شود و مخاطبان زیادی را به خود جلب کند.( فکر کنم یک میلیون بازدیدکننده در ماه ازمدعیان سیاسی آمریکا ست البته موردی را دارم که اینهم مقاله ای جداگانه رو می طلبد)

اولین سرویس وبلاگ با امکانات فارسی

اما بسیاری اولین سرویس وبلاگ با امکانات فارسی را پرشین بلاگ می دانند گرچه فارسی زبانان از سرویسهای انگلیسی زبان بهره می بردند اما با ورود پرشین بلاگ این داستان در ایران رقم خورد و تهران را به پایتخت وبلاگ نویسهای جهان بدل کرد!!!

 اینکه چهار مهندس مکانیک موسس پرشین چگونه در یک اتاق اجاره ای طبقه دوم مغازه توانستند پایه گذار بزرگترین و تاثیر گذار ترین رسانه کنونی در ایران باشد رو در مصاحبه با ایشان درخواهیم یافت

اما در مورد معروفیت وبلاگهای فارسی زبان، البته خیلی ها شاید فریاد بزنند ولی شاید بتوان گفت دوست عزیزحسین درخشان و وبلاگ سردبیرخودم با رویکرد سیاسی نقادانه روح جدیدی در وبلاگنویسی دمید و او اینک بعنوان تئورسین برخی از بلاگرها مطرح است با حسین هم به زودی آشنا خواهید شد.

اما تک ماندن در اینترنت معنا ندارد سالها بعد سرویس بلاگفا از نظر سخت افزاری و وسعت بخشیدن به گسترش وبلاگها نقش موثری در وبلاگ نویسی داشت و توانست نفس بریده پرشین بلاگ تازه نموده و با ارایه وبلاگهای با سرعت مطلوب و امکانات جدید افراد زیادی را به وبلاگها راهی کند.

میهن بلاگ هم نسل جدیدی وبلاگ نویس را وارد گود نمود وبا ارایه خدمات جدید نیاز کاری وبلاگ نویسها را مرتفع نمودند خیلی به یاد دارند حتی در بلاگفا هم وبلاگ گروهی معنا نداشت و مجبور بودند با یک عنوان و کلمه عبور چند نفر یک وبلاگ گروهی داشته باشند که میهن بلاگ همراه با وبلاگ گروهی ، وبلاگ چند موضوعی و خدمات درحد یک سایت تمام عیار نسل جدیدی را وارد عرصه وبلاگ نویسی ایران کرد؛ 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد