بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

کارکرد نوین وبلاگ نویسی

 

کارکرد نوین وبلاگ نویسی  

شرق - اگر زمانى وبلاگ ها به عنوان یک سرگرمى و تفریح به حساب آمده و زیاد جدى گرفته نمى شدند این روزها رسانه اى را نمى توان پیدا کرد که حداقل یک یا چند خبر در مورد وبلاگ در آن درج نشود. در بسیارى از این خبرها صحبت از ایجاد وبلاگ توسط افراد صاحب نام و داراى موقعیت ویژه و یا تاثیرات و نوآورى هاى جدید در این زمینه را شامل مى شود.

شرکتها تجاری و وبلاگها

در حدود دو هفته قبل رندى باسلر جانشین مدیر فروش شرکت هواپیمایى بوئینگ وبلاگ خود را در آدرس http://www.boeing.com/randy/ راه اندازى کرد که در آن عکس ها و مطالبى در مورد فروش مدل هاى مختلف هواپیماى بوئینگ را قرار داده است. هر چند در آغاز راه اندازى وبلاگ، در بسیارى از شرکت ها ممنوع اعلام شد اما با مشخص شدن فواید و مزایاى وبلاگ امروزه حتى شاهد هستیم که روساى شرکت ها نیز خود وبلاگ دارند و اطلاعات و یا یادداشت هاى روزانه خود را در آن قرار مى دهند.وبلاگ ها خیلى سریع جاى خود را در جامعه مجازى باز کرده و به آسانى تبدیل به یکى از جذابترین و پر کاربردترین وسایل ارتباطى بدل شده است.

وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران

وبلاگ نویسان امروزه حتى خود را با روزنامه نگاران حرفه اى مقایسه مى کنند برخى از آنها با شهرتى که از طریق وبلاگ نویسى به دست آورده اند واقعاً از چنین قابلیتى برخوردارند و برخى دیگر حتى در حوزه هاى بسیار جدى و تاثیرگذار مثل سیاست آن چنان نفوذ کرده اند که توجه سیاستمداران را نیز به سمت خود جلب کرده اند. شاید مهمترین تاثیرى که وبلاگ ها از آغاز تا به حال توانسته اند بگذارند در حوزه اطلاع رسانى باشد. از آنجا که بر تعداد وبلاگ نویسان طى مدتى کوتاه به سرعت افزوده شد و پهنه اى که آنها تحت پوشش قرار مى دادند بسیار گسترده شد عملاً وقایع مختلف بلافاصله در وبلاگ ها انعکاس مى یافت و از آنجا که نگاه وبلاگ نویسان به وقایع یک نگاه خاص و منحصر به فرد بود بیشتر از نگاه روزنامه نگارانه و به اصطلاح ژورنالیستى مورد توجه مردم قرار گرفت. در واقع مردم آنچنان تحت نگاه تکرارى ژورنالیستى اخبار را تجربه کرده بودند که وقتى با اطلاعات و اخبار از نگاه جدید و در عین حال غیرحرفه اى ترین مثل وبلاگ نویسان روبه رو شدند استقبال بسیارى نشان دادند. به طورى که در وقایع مهم وبلاگ هایى که در نزدیکى یا مجاورت حادثه بودند به اندازه رسانه هاى بزرگ اهمیت و قدر و منزلت یافتند و مطالب آنها حتى در معروف ترین رسانه ها نقل مى شد. با این حال مشکل اصلى این بود که بدنه وبلاگ نویسى یک بدنه منسجم و شبکه اى نبود و براى همین قابلیت رقابت با یک رسانه اى که در بسیارى از نقاط جهان خبرنگار در اختیار داشت نبود. در حقیقت مشکل اصلى در پشتیبانى (مالى و لجستیکى) وبلاگ ها بود که به دلیل عدم سرمایه مناسب جایى را براى رقابت مداوم با رسانه هاى سنتى تر نداشتند.

زبان ابزار وبلاگ نویس

یکى از مهمترین کارکردهاى وبلاگ ها افزایش سطح نفوذ زبان هاى مختلف و گسترش آن عنوان مى شود. امروزه برخى دولت ها براى آنکه محتواى وب را براساس زبان مورد نظر خود گسترش دهند سرمایه گذارى کلانى را انجام مى دهند. براساس تازه ترین آمار blogcensus.net هم اکنون زبان انگلیسى با دارا بودن حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار وبلاگ بیشترین نفوذ را در میان وبلاگ نویسان دارد. هر چند تخمین زده مى شود که آمار تعداد وبلاگ هاى انگلیسى به مراتب بیشتر از این باشد. رتبه دوم وبلاگ نویسى را زبان فرانسه به خود اختصاص داده است اما این زبان و دیگر زبان ها فاصله بسیار زیادى نسبت به زبان انگلیسى دارند.

مکان چهارم وبلاگ نویسی نزد زبان فارسى

هم اکنون یکصد هزار وبلاگ به زبان فرانسه نگاشته مى شوند. در مکان سوم زبان پرتغالى و در مکان چهارم نیز زبان فارسى قرار دارد.

زبان فارسى در حالى مکان چهارم را از آن خود کرده است که زبان هایى چون آلمانى، هلندى و اسپانیایى را پشت سر گذاشته است و جالب آن است که رشد تکنولوژى اطلاعات در کشورهاى یاد شده به مراتب از سطح بالاترى نسبت به کشور ما برخوردار است اما در حقیقت علاقه مندى و پتانسیلى که در این زمینه در کشور ما وجود داشته به همان میزان بر تعداد کاربران اینترنتى تاثیر قابل توجهى گذاشته تا آن جا که به نوعى به کمک سرویس هاى وبلاگ نویسى فارسى عملاً به ارتقاى جایگاه زبان فارسى در وب کمک کرده است.

تخصصى شدن وبلاگ ها

به نظر مى رسد هر قدر به عمر وبلاگ ها اضافه مى شود بر میزان تخصصى شدن وبلاگ نیز افزوده مى شود. شاید تا دو سال قبل بیشتر وبلاگ هایى که ایجاد شده بود حالتى عمومى داشت و وبلاگ نویسان نیز تصور مى کردند باید در مورد مسائل عمومى و یا کلى وبلاگ بنویسند و نباید خود را مقید به یک موضوع خاص سازند اما به نظر مى رسد با گذشت زمان و تسلط وبلاگ نویسان بر ابزار و نوع ارائه محتواى مورد نظرشان عملاً توجه به مسائل تخصصى بسیار افزایش یافته است. حالا مى توان تعداد وبلاگ هاى زیادى را یافت که در یک موضوع خاص- مثلاً مسابقات رالى و یا زمین شناسى- به فعالیت مى پردازند و از این طریق عملاً ظرفیت هاى وبلاگ را در ارائه مطالب تخصصى باز مى کنند.

در همین حال شاید وبلاگ ها از همان چیزى که موجب گسترش آنها شده یعنى امکانات ساده فنى براى نوشتن بیشتر رنج مى برند. با گسترش وبلاگ ها امروزه نیازها و خواسته هاى وبلاگ نویسان براى ارائه مطالب خود روزبه روز در حال افزایش است و به این ترتیب عملاً وبلاگ نویسان به سطح فعلى امکانات سرویس هاى وبلاگ قانع نیستند و خواستار امکانات و ابزارهاى بهتر و کارآمدترى براى مدیریت محتواى مطالب خود هستند. به نظر مى رسد در این راه کار سرویس دهنده هاى وبلاگ براى برآورده کردن درخواست هاى وبلاگ نویسان به رقابت جدى میان آنان نیز بینجامد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد