بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

دوره ها و مدارک آموزشی شرکت مایکروسافت Microsoft

دوره ها و مدارک  آموزشی شرکت مایکروسافت Microsoft

امروزه همه ما شاهد پیشرفت های بسیار سریع در دنیای IT می باشیم. وجود اصل رقابت میان کمپانی های بزرگ نرم افزاری موجب گردیده که این صنعت هر چه بیشتر چهره تخصصی به خود بگیرد، به طوری که می بینیم تقریبا به صورت روزانه تکنولوژی ها و سرویس های تخصصی جدیدی از جانب این کمپانی ها ارائه می شود.

مسلما اولین شرط استفاده این تکنولوژی ها در سازمان ها و شرکت های مختلف، در اختیار داشتن افرادی متخصص است که با داشتن دانش لازم بتواند این تکنولوژی ها را به شکلی کاربردی پیاده سازی کرده و به کار گیرند. جهت رفع این مشکل، کمپانی های نرم افزاری بزرگ از جمله شرکت Microsoft برای کلیه تکنولوژی های تخصصی خود، آزمون ها و مدارکی در نظر گرفته اند که به صورتی انکار ناپذیر، تخصص و دانش بالای افراد را در رشته مربوط تایید می کند.

افرادی که هر یک از مدارک شرکت Microsoft را اخذ نمایند به عنوان MCP ) Microsoft Certified Professional ) شناخته می شوند. این افراد از سایر پرسنل IT متمایز می باشند و می توانند به صورتی تخصصی از محصولات و تکنولوژی های شرکت Microsoft استفاده کنند. این موضوع به روشنی قابل درک است که اخذ این مدارک می تواند امنیت شغلی شما را تضمین کرده و موجب ترقی اعتبار شما به عنوان یک فرد متخصص شود.

 

مزایای اخذ مدارک بین المللی شرکت مایکروسافت Microsoft

علاوه بر مزایای کلی مدارک بین المللی، شما در صورت اخذ Certificate های شرکت Microsoft از مزایای زیر برخوردار می شوید:

ü شناخته شدن به عنوان یک فرد متخصص در صنعت IT .

ü دسترسی به بخش انحصاری افراد MCP در سایت Microsoft ( این بخش فقط برای افراد MCP قابل مشاهده می باشد ).

ü برخورداری از تخفیف ویژه محصولات و خدمات شرکت Microsoft .

ü دسترسی به ابزار های تخصصی مورد نیاز.

ü دریافت دعوت نامه جهت شرکت در کنفرانس ها، کلاس های آموزشی تخصصی و مراسم ویژه.

ü دریافت MCP logo ، certificate ، transcript ، wallet card ، و lapel pin برای معرفی خود به عنوان یک MCP .

ü عضویت در شبکه MSDN )Microsoft Developer Network ).

ü دسترسی رایگان به مجله اینترنتی Microsoft Certified Professional Magazine Online ) http://www.mcpmag.com ).

ü کسب فرصت های شغلی سطح  بالا.

این مدارک که به مجموعه آنها MCP (Microsoft Certified Professiona)l گفته میشود، طی امتحانات استانداردی، به افرادی داده میشود که در به کارگیری یا پیاده کردن یکی از محصولات یا فناوریهای مایکروسافت مهارت کافی کسب کردهاند. کسب این مدارک، نشان دهنده آن است که صاحب مدرک در به کارگیری آن محصول، محصولات یا فناوریها از نظر شرکت مایکروسافت تخصص کافی دارد. از سوی دیگر، صاحب مدرک میتواند به بعضی اطلاعات فنی موجود روی سایت مایکروسافت دسترسی مستقیم داشته باشد. مایکروسافت صاحبان این مدارک را به کنفرانسها و سمینارهای فنی خود دعوت میکند و مجلهای را هم ویژه این افراد منتشر میکند.

 ( MCP ( Microsoft Certified Professional   

( MCP ( Microsoft Certified Professional که به نام مجوز حرفه ای مایکروسافت معروف است ، طی امتحانات استانداردی ، به افرادی داده می‌شود که در به کارگیری یا پیاده کردن یکی از محصولات یا فناوری‌های مایکروسافت مهارت کافی کسب کرده‌اند.

کسب این مدارک ، نشان دهنده آن است که صاحب مدرک در به کارگیری آن محصولات یا فناوری‌ها از نظر شرکت مایکروسافت تخصص کافی دارد. بعد از قبول شدن شخص MCP شناخته شده و مدرک مربوطه برای وی فرستاده خواهد شد.

مایکروسافت در سایت خود درباره این مدرک می گوید : « گواهینامه MCP برای افرادی است که مهارت هایی را با انجام موفقیت آمیز از محصولات مایکروسافت بدست آورده اند و یا یک راه حل برای مشکل تجاری در یک سازمان کسب کرده اند . داوطلبان MCP لازم است تا یک امتحان جاری تاییدیه مایکروسافت را بگذرانند که یک واحد موثق و معتبر فنی مهارت و تخصصی را تولید می کند »

پیشنهادات برنامه ای مایکروسافت برای آموزش وضعیت های MCP به شرح زیر است :

• کد 210-70 نصب و پیکربندی و مدیریت ویندوز 2000 حرفه ای

• کد 215-70 نصب و پیکربندی و مدیریت ویندوز 2000 سرور  ICDL                                                                                              

International Computer Driving Licence که به آن گواهینامه کاربری کامپیوتر گویند.

 بر طبق مطالب جمع آوری شده از PC World :

کارفرمایان و موسسه های آموزشی و انجمن های دولتی در بیش از140 کشور با بیش از 5/3 میلیون شرکت کننده جهانی از ICDL به عنوان یک استاندارد بین المللی برای سواد کامپیوتری استفاده می کنند .

ICDL یک استاندارد صلاحیت شناخت است که تصدیق شده و توسط انجمن کامپیوتر استرالیایی مدیریت می شود.

این گواهینامه ابتدائاٌ با نام ECDL (گواهینامه اروپائی کاربری کامپیوتر) در اروپا مطرح گردید. سپس با توجه به استقبال عمومی از این دوره‏ها نام آن به ICDL تغییر یافت.

این گواهینامه اکنون یکی از شناخته شده ترین مدارک کامپیوتری است. مطابق این استاندارد، دانشجو میبایست هفت مهارت را فرا بگیرد. این مهارتها مستقل از شرکتهای تولید کننده نرم افزار بوده و در هر کشوری مطابق با رواج نرم افزارها در آن کشور اصلاح می شوند. سرفصلهای این هفت دوره نیز مکرراٌ توسط متخصصین مربوطه بازبینی میشود.

این گواهینامه از سال 1995 در کشور فنلاند به رسمیت شناخته شد و یک سال بعد کشور سوئد نیز آموزش آنرا آغاز نمود. در سال 1997 بنیاد ECDL تاسیس شد و اولین فعالیت این بنیاد در خارج از اروپا در سال 1999 شکل گرفت. از سال 2002 نیز اولین نمایندگی آزمون رسمی این استاندارد در ایران اعطا گردید.

 گسترش ICDL

تاکنون بیش از 15000 مرکز مجاز برای برگزاری آزمونهای ICDL در 70 کشور جهان تاسیس شده و جمعاٌ حدود 3/2 میلیون نفر موفق به گذراندن این دوره ها و دریافت مدرک آن شده اند. سازمان یونسکو نیز این مدرک را به رسمیت شناخته و دفاتر خود را در کشورهای مصر، اردن و امارات متحده عربی فعال نموده است (دفتر یونسکو در قاهره 17 کشور عربی را زیر پوشش دارد). ب

رنامه توسعه سازمان ملل متحد نیز در حال آموزش تمام پرسنل خود تحت استاندارد ICDL است.

سازمان بهداشت ملی انگلستان نیز که بیشترین تعداد کارمندان را در اروپا به خود اختصاص داده است، این استاندارد را بعنوان مهارت استفاده از کامپیوتر تایید نموده و دوره های آموزشی خود را از آوریل 2002 آغاز نموده است.

بیش از 1000 کارمند وزارت اطلاعات و مخابرات کشور اردن نیز هم اکنون در حال گذراندن این دوره‏ها می باشند.

 مهارتها - هفت مهارت دوره آموزشی ICDL

هفت مهارت دوره آموزشی ICDL عبارتند از :

1. آشنائی با مفاهیم فناوری اطلاعاتی (IT)

2. استفاده از کامپیوتر و مدیریت فایلها

3. واژه پردازی (Word Processing)

4. صفحات گسترده (Spread Sheets)

5. پایگاه داده ها (Database)

6. ارائه مطالب (Presentation)

7. پست الکترونیکی و اینترنت (Email & Internet )

 دانشجو می تواند پس از گذراندن هر مهارت در آزمون مربوطه شرکت نماید. پس از موفقیت در هر آزمون، مشخصات دوره مربوطه در کارت مهارت (Skill Card) ثبت می شود. با گذراندن تمامی 7 دوره، مدرک ICDL به وی اعطا می گردد.

 

مدرک MOS :

مدرک MOS که مخفف عبارت Microsoft Office Specialist می باشد به کسانی داده می‌شود که در کار با مجموعه نرم‌افزارهای Office یعنیWord , Excel , outlook powerpoint , ، Access و MS project مهارت کافی داشته باشند.

از آنجا که مجموعه Office در بیش از 100کشور و با 18 زبان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند ,می‌توان آن را فراگیرترین مدرک مایکروسافت دانست.

بد نیست بدانید که ماهانه 32هزار نفر در سراسر دنیا این مدرک را دریافت می‌کنند.

  مدرک MCSD

دارندگان مدرک (MCSD (Microsoft CertifiedSolution Developer افرادی هستند که با فناوری‌ها، سیستم‌های عامل و معماری ویندوز، راهکارهای مناسبی را برای صاحبان صنایع و تجارت طراحی کرده و توسعه می‌دهند.

دارندگان این مدرک توانایی طراحی و پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی شامل کلیه انواع MIS و سیستم های عملیاتی مانند مالی ، اداری ، تولید و ... با استفاده از تکنولوژی های مایکروسافت بر روی کامپیوترهای مستقل (Single User) و یا شبکه های کامپیوتری (Client Server) را دارا می باشند.

مهندسان نرم‌افزار، تحلیلگران و تولیدکنندگان برنامه‌های کاربردی و مشاوران فنی کسانی هستند که داشتن این مدرک را به آنها توصیه می‌کنیم.

دست کم یک تجربه 2ساله کاری برای خواستاران این مدرک لازم است.

برای دریافت مدرک MCSD چهار آزمون باید با موفقیت پشت سر گذاشته شود .

امتحانات زیر الزامی (Core) می‏باشند :

1 - igning and Implementing Desktop Applications

2 - Designing and Implementing Distributed Applications

3 - Analyzing Requirements And Defining Solution Architectures

4 - یک امتحان دیگر باید از موارد زیر انتخاب شود (Elective) :

70-152 : Designing and Implementing Web Solutions with Microsoft Visual InterDev 6.0

یا

70-229 : Designing and Implementing Databases with Microsoft SQL Server 2000 Enterprise Edition

یا

70-234 : Designing and Implementing Solutions with Microsoft Commerce Server 2000

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر درباره این آزمون به سایت اینترنتی http://www.Microsoft.com مراجعه کنید.

مجموعه توانایی های دارندگان این مدرک آنها را برای هر یک از مشاغل زیر آماده می سازد :

• مهندس نرم افزار

• برنامه نویس نرم افزار

• مهندس سیستم (MIS)

• مشاور IT

 مدرک بین المللی MCSE 

مدرک Microsoft Certified System Engineer یا به اختصار MCSE یکی از مهمترین مدارک شرکتMicrosoft می‏باشد. افرادی که به تحلیل نیازهای یک طرح تجاری، طراحی و پیاده کردن یک زیرساخت مبتنی بر محصولات و سیستم عامل‌های مایکروسافت می‌پردازد و بر این اساس ، راه حل‌هایی را به کارفرمایان ارائه می‌دهند ، مدرک MCSE را به عنوان تایید توانایی‌هایشان اخذ می‌کنند.

در واقع، این مدرک برای مهندسان سیستم، مهندسان پشتیبانی فنی، تحلیلگران سیستم، تحلیلگران شبکه و مشاوران فنی مناسب است.

مجموعه توانایی های دارندگان این مدرک آنها را برای هر یک از مشاغل زیر آماده می سازند :

• مهندس شبکه

• طراح شبکه

• مشاور IT

این مدرک، از پرطرفدارترین و معروف‌ترین مدارک فنی به حساب می‌آید.کسی که برای کسب این مدرک اقدام می‌کند، باید دست کم تجربه‌ای یک ساله در پیاده کردن و مدیریت یک سیستم عامل تحت شبکه با 2000 کاربر و در 5 نقطه فیزیکی داشته باشد. علاوه بر آن، نامزد MCSE باید دست کم یک سال تجربه در زمینه پیاده کردن و مدیریت سیستم عامل روی رایانه شخصی و طراحی زیرساخت شبکه داشته باشند.

 در واقع نشان دهنده این است که شخص دریافت کننده این مدرک توانائی راه‏اندازی، مدیریت و عیب‏یابی سیستمهای شبکه کامپیوتری بر اساس سیستم عامل شبکه Microsoft را دارا می‏باشد. شرکت Microsoft با ارائه سیستم عاملWindows 2000 قابلیتهای فراوانی را در اختیار کاربران شبکه قرار داده است و به همین دلیل هر روز بر تعداد شبکه‏های مبتنی برWindows 2000 افزوده می‏گردد و بازار کار بسیار مناسبی برای دارندگان این مدرک بوجود آمده است. دریافت مدرک MCSE درWindows 2000 مستلزم پذیرفته شدن در هفت آزمون می‏باشد. این آزمونها عبارتند از :

1- چهار آزمون اصلی ( اجباری) :

070-210 Installing, Configuring, and Administering Microsoft Windows 2000 Professional.

070-215 Installing, Configuring, and Administering Microsoft Windows 2000 Server.

070-216 Implementing and Administering a Microsoft Windows 2000 Network Infrastructure.

070-217 Implementing and Administering a Microsoft Windows 2000 Directory Services Infrastructure.

2- یکی از آزمونهای زیر به صورت انتخابی :

70-219 Designing a Microsoft Windows 2000 Directory Services Infrastructure.

70-221 Designing a Microsoft Windows 2000 Network Infrastructure.

70-220 Designing Security for a Microsoft Windows 2000 Network.

70-226 Designing Highly Available Web Solutions with Microsoft Windows 2000 Server Technologies.

3- دو آزمون انتخابی که می توان از بین آزمونهای زیر و موارد دیگری که در صورت نیاز می‏توان در سایت http://www.microsoft.com/ مشاهده کرد ، انتخاب نمود :

70-228 Administering SQL Server 2000

70-229 Designing With SQL Server 2000

70-225 Microsoft Exchange 2000 Server

70-218 Managing Network Enviroment

 انواع مختلف این مدارک کدامند؟

 مدرک MCSA:

 مدرک( MCSA (Microsoft Certified System Administorبه افرادی داده میشود که در زمینه مدیریت شبکه و محیطهای سیستمی مبتنی بر سیستم عاملهای ویندوز، مهارت کافی داشته باشند.

درحال حاضر، این مدارک روی ویندوز 2000 داده میشود و برای کسب آن باید از توانایی مدیریت این سیستم عامل و مدیریت شبکه با استفاده از آن برخوردار بود. کسی نامزد دریافت این مدارک میشود و برای کسب آن در آزمون شرکت میکند. باید 6 تا 12 ماه تجربه پیاده کردن و مدیریت یک سیستم عامل روی رایانه شخصی، پیاده کردن و مدیریت یک سیستم عامل روی شبکه و مدیریت شبکههایی با بیش از 200کاربر را داشته باشد.

MCSA) یا گواهینامه مدیریت سیستمهای مایکروسافت،مهر تأییدیست بر این امـر که دارنده آن دارای توانائی مدیریت کلیه شبکه ها و محیطهای شبکه مبتنی بر ویندوزهای مایکروسافت را دارا می باشد. مدرک MCSA که از اکتبر سال 2001 ارائه شده است لغب پرطرفدارترین مدرک مایکروسافت را به خود گرفته است. این مدرک شامل دو گرایش MCSA: Messaging و MCSA: Security می باشد.این مدرک در حقیقت پاسخگوی این رشد فراگیر بوده و برای آن دسته از متخصصینی طراحی شده است که محیطهای شبکه بنا شده بر platform های windows 2003 و windows.net server موجود مایکروسافت را راه اندازی، مدیریت و عیب یابی می نمایند. مرحله راه اندازی شامل نصب و تنظیم بخشهای مختلف سیستمها و بخش مدیریت شامل مدیریت و پشتیبانی سیستمها می باشد. البته این افراد مشخصاً شبکه ها و سیستمهای جدیدی را به عنوان بخشی از وظایف خود، آنگونه که از افراد دارای گواهینامه MCSE انتظار میرود راه اندازی نمی نمایند ، به علاوه MCSA ها لزوماً نباید در بخش طراحی شبکه ( مانند MCSE ) فعالیت نمایند. بلکه این گواهینامه به متخصصین تکنولوژی اطلاعات (IT ) عرصه رقابت جدیدی را در دنیای تجاری همواره در حال تغییر امروز، با ارزشگزاری بر نقش مدیریت سیستمها در شبکه های کامپیوتری معرفی می نماید. این گواهینامه، این توانایی را به صاحبان صنعت می دهد که افراد تأیید شده با مهارتهای مناسب برای اداره و مدیریت موفقیت آمیز شبکه را شناسائی نمایند.

 (MCSA on windows 2003 ) برای متخصصین تکنولوژی اطلاعاتی است ( IT ) که به طور ایده آل در محیطهای شبکه پیچیده کامپیوتری با اندازه متوسط تا بزرگ مشغول به کار می باشند.افراد داوطلب دریافت این گواهینامه باید در مجموع چهار امتحان شامل سه امتحان اصلی ( Core ) و یک امتحان انتخابی ( Elective ) را با موفقیت پشت سر بگذارند. این امتحان انتخابی شامل امتحانات compTIA نیز میگردد.(Network+/A+)

افراد داوطلب باید دارای 6 تا 12 ماه تجربه در راه اندازی و مدیریت یک سیستم عامل رومیزی ( Desktop Operating System ) و نظارت بر ساختار اصلی - Network Infrastructure یک شبکه موجود باشند. این امتحانات مهارت های مدیریت شبکه، مهندسی شبکه، مدیریت سیستم، مهندسی تکنولوژی اطلاعات، مدیریت اطلاعات سیستم، تکنسین شبکه و متخصص پشتیبانی فنی را تحت پوشش قرار میدهند.

اگر چه مدرک MCSA مدرکی مستقل محسوب میگردد اما با گذراندن سایر آزمونهای لازم می توان به گواهینامه MCSE 2003 نیز در کنار آن دست یافت.

MCSE ، که مهمترین مدرک مایکروسافت در زمینه شبکه می باشد بیانگر تسلط کامل به طراحی و پیاده سازی سیستمهای مربوط به شبکه های Windows2003 و محصولات دوره های Back office می باشد و جهت آندسته از افرادی طراحی شده است که توانائی آنالیز نیازهای تجاری یک ارگان را دارا بوده و قادر به طراحی و راه اندازی ساختار شبکه برای راهکارهای تجاری مبتنی بر سیستم عاملهای مایکروسافت و نرم افزار Server مایکروسافت باشند.این مدرک برای مهندسان سیستم، مهندسان پشتیبانی فنی، تحلیلگران سیستم، تحلیلگران شبکه و مشاوران فنی مناسب است و نشانه حداقل یک سال تجربه کار راه اندازی و مدیریت شبکه های مایکروسافتی درابعاد متوسط تا بزرگ می باشد.

(MCSE on windows 2003 ) برای متخصصین تکنولوژی اطلاعاتی است ( IT ) که به طور ایده آل در محیطهای شبکه پیچیده کامپیوتری با اندازه متوسط تا بزرگ مشغول به کار می باشند.افراد داوطلب دریافت این گواهینامه باید در مجموع هفت امتحان شامل پنج آزمون اصلی ( Core ) و دو امتحان انتخابی ( Elective ) را با موفقیت پشت سر بگذارند. این امتحان انتخابی شامل امتحانات compTIA نیز میگردد.(Network+/A+)

مدرک MCSE دارای دو گرایش زیر می باشد

MCSE 2003 : Security

MCSE 2003 : Messaging

 مدرک MCSE:

MCSE ، که مهمترین مدرک مایکروسافت در زمینه شبکه می باشد بیانگر تسلط کامل به طراحی و پیاده سازی سیستمهای مربوط به شبکه های Windows2003 و محصولات دوره های Back office می باشد و جهت آندسته از افرادی طراحی شده است که توانائی آنالیز نیازهای تجاری یک ارگان را دارا بوده و قادر به طراحی و راه اندازی ساختار شبکه برای راهکارهای تجاری مبتنی بر سیستم عاملهای مایکروسافت و نرم افزار Server مایکروسافت باشند.این مدرک برای مهندسان سیستم، مهندسان پشتیبانی فنی، تحلیلگران سیستم، تحلیلگران شبکه و مشاوران فنی مناسب است و نشانه حداقل یک سال تجربه کار راه اندازی و مدیریت شبکه های مایکروسافتی درابعاد متوسط تا بزرگ می باشد.

افرادی که به تحلیل نیاز های یک طرح تجاری طراحی و پیاده کردن یک زیر ساخت مبتنی بر محصولات و سیستم عامل های MICROSOFT می پردازند و بر این اساس راه حل هایی را به کارفرمایان ارایه می دهند.مدرک MCSE (MICROSOFT CERTIFIED SYSTEM ENGINEER) را به عنوان تایید توانایهایشان اخذ می کنند.در واقع این مدرک برای مهندسان سیستم مهندسان پشتیبانی فنی تحلیل گران و سیستم تحلیل گران شبکه مناسب است لازم به ذکر است که این مدرک از پرطرفدارترین مدارک فنی به حساب می آید کسی که برای دریافت این مدرک اقدام می کند باید دست کم تجربه ای یک ساله در پیاده کردن و مدیریت یک سیستم عامل تحت شبکه با 2000 کاربر و در 5 نقطه فیزیکی داشته باشد علاوه بر آن نامزد MCSE باید دست کم یک سال تجربه در زمینه پیاده کردن و مدیریت سیستم عامل روی رایانه شخصی و طراحی زیر ساخت شبکه داشته باشد .

 مدرک Microsoft Certified Technology Specialist (MCTS)

این سری از مدارک متخصصین را قادر به شناساندن مهارتهای فردی با به کار گیری دانش و تجربه عمیق در طیف وسیعی از فن آوریهای تخصصی می نماید . متخصصین فن آوری مایکروسافت توانائی پیاده سازی ، طراحی وعیب یابی یک تکنولوژی خاص مایکروسافت را دارا می باشند . مدارک این گروه عموماً شامل یک تا سه آزمون بوده و بر روی یک محصول یا تکنولوژی کلیدی مایکروسافت متمرکز می گردند . این مدارک در بر گیرنده مهارتهای شغلی نبوده و با از دور خارج شدن آن محصول ، مدارک مربوطه نیز از اعتبار ساقط می گردند . در حال حاضر 5 مدرک از این گروه توسط مایکروسافت معرفی گردیده است :

MCTS: .NET Framework 2.0 Web Applications

MCTS: .NET Framework 2.0 Windows Applications

MCTS: .NET Framework 2.0 Distributed Applications

MCTS: SQL Server 2005

MCST: BizTalk Server 2006

 مدرک Microsoft Certified Professional Series (MCPD & MCITP)

مدارک این گروه نشانگر مهارتهای لازم جهت موفقیت در بازار کار بوده و شامل طراحی ، کنترل پروژه ، مدیریت فرآیندها و برنامه ریزی های مربوطه می گردند . این مدارک با تکیه بر مهارتهای تخصصی تر به متقاضیان مهارتهای شغلی قابل تاملی را اعطا می نمایند . این گروه از مدارک معمولا شامل یک تا سه آزمون بوده و برخی مدارک گروه قبل به عنوان پیشنیاز این مدارک محسوب می گردند . این سری از مدارک بر روی یک مهارت شغلی متمرکز بوده و جهت تمدید اعتبار نیاز به گذراندن آزمونهای ارتقاء خواهند داشت . در حال حاضر مایکروسافت 2 سری مدارک را در این گروه معرفی نموده است :

MCITP: Microsoft Certified IT Professional

MCPD: Microsoft Certified Professional Developer

 Certificate های پایگاه داده SQL Server

امروزه تاخیر بیش از 2 سال در ارائه نسخه های جدید نرم افزارها به لحاظ حفظ سهم بازار از دید بسیاری از کارشناسان امری خطرناک می باشد، با توجه به این موضوع، وقفه 5 ساله میان دو نسخه پایگاه داده SQL Server )  SQL Server 2000 و SQL Server 2005 ) موجب تعجب بسیاری از کارشناسان و شرکت ها گردیده بود.  وقتی سر انجام شرکت Microsoft محصول SQL Server 2005 را ارائه داد، وجود پیشرفت های چشم گیر و تقریبا بنیادی در این محصول، تعریف دیگری از یک پایگاه داده را به همگان معرفی نمود و به خوبی این وقفه 5 ساله را جبران کرد

 مدرک MCDBA

:MCDBA مخفف عبارت Microsoft Certified Database Administrator به مدیران پایگاه دادههای DATABASE) SQL) اختصاص دارد. که به طراحی، پیاده سازی و مدیریت این کارگزار (Server) مشغولند. در حال حاضر، این مدرک روی SQL Server 2000 ارائه میشود.

مدارک MCDBA شامل آزمون هایی می شود که تخصص افراد را در رابطه با SQL Server 2000 می سنجد. هم اکنون با توجه به وجود SQL Server 2005 اخذ این مدارک پیشنهاد نمی شود، و به جای آن افراد باید به مدارک تخصصی MCTS و MCITP مربوط به SQL Server 2000 را مورد توجه قرار دهند.

  MCITP Database Developer :

بالاترین و حرفه ای ترین مدرکی است که شرکت مایکروسافت به طراحان پایگاه داده و برنامه نویسان ارائه می دهدو این مدرک نشان می دهد که شما توانایی طراحی یک راهکار ایمن، پایدار و بهینه را با استفاده از SQL Server 2005 دارا می باشید.

به کار گیری کلیه توانایی های SQL Server 2005 در زمینه برنامه نویسی ، مانند CLR ، Functions ، Transact-SQL ، Stored Procedures ، Triggers ، Service Broker، HTTP Endpoints و غیره از جمله مباحثی هستند که این مدرک پوشش می دهد. افرادی که قصد اخذ این مدرک را دارند باید ابتدا مدرک MCTS:SQL Server 2005 )Exam 70-431) را اخذ نمایند، پس از آن می توانند با پشت سر گذاشتن دو آزمون دیگر، این مدرک را به دست بیاورند.

Exam 70–441 : PRO: Designing Database Solutions by Using Microsoft SQL Server 2005 Open License 6.0

Exam 70–442 : PRO: Designing and Optimizing Data Access by Using Microsoft SQL Server 2005

برای آشنایی بیشتر با این مدرک می توانید به صفحه ویژه در سایت مایکروسافت مراجعه کنید :

http://www.microsoft.com/learning/mcp/mcitp/dbdev/default.mspx

 مدرک MCT: : SQL 2005

 دارندگان مدرک ( MCT (Microsoft Certified Trained استادانی هستند که از سوی مایکروسافت، برای تدریس و آموزش دورههای مایکروسافت تاییده شدهاند. برای دریافت این مدرک باید یکی از دیگر مدارک MCP را داشت.

افرادی که قصد اخذ این مدرک را دارند باید یک آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارند.

Exam 70–431: TS: Microsoft SQL Server 2005 - Implementation and Maintenance.

این دوره شامل کلیه مباحث مربوط به پیاده سازی ، مدیریت و نگهداری بانک های اطلاعاتی در SQL Server 2005 و همچنین کار با ابزارهای ویژه گزارش گیری ، کسب و کار هوشمند(BI) و سایر سرویس های جدید ارائه شده در این نسخه می باشد . این دوره در وهله اول برای کسانی که قصد کسب مدارک بالاتر و حرفه ای SQL Server 2005 را دارند یک آشنایی جامع از این پایگاه داده به حساب می آید و در وهله دوم نیز برای اشخاصی مفید است که علیرغم عدم کاربرد روزمره با SQL Server 2005 ،به آشنایی کامل با برخی از قسمت ها و قابلیت های این پایگاه داده در انجام وظایف توسعه یا مدیریت بانک اطلاعاتی ، نیاز دارند. برنامه نویسان وب یا برنامه های کاربردی و تجاری می توانند از این دسته کاربران محسوب شوند.

برای آشنایی بیشتر با این مدرک می توانید به صفحه ویژه در سایت مایکروسافت مراجعه کنید:

http://www.microsoft.com/learning/mcp/mcts/sql/default.mspx

 MCITP: Database Administrators

بالاترین و حرفه ای ترین مدرکی است که شرکت Microsoft به راهبران پایگاه داده (Database Administrators) ارائه می دهد. این مدرک نشان دهنده توانایی شما برای مدیریت، و نگهداری پایگاه داده SQL Server 2005 ، به صورتی کاملا حرفه ای می باشد. افرادی که این مدرک را اخذ نمایند قادر به پیاده سازی تکنولوژی های تضمین فعالیت بی وقفه ، بازیابی داده ها، گزارش گیری، مدیریت امنیت SQL Server، رفع مشکل و بازرسی عملکرد SQL Server می باشند. از آنجائی که در دنیای IT مدیران پایگاه داده دارای خطیر ترین مسئولیت های کاری می باشند، این مدرک از جانب بسیاری از سازمان ها و شرکت ها هنگام استخدام راهبران پایگاه داده از افراد خواسته می شود.

جهــت اخــذ ایــن مــدرک شـما بایــد ابتــدا مــدرک (MCTS:SQL Server 2005( Exam 70-431 را اخذ نمائید، پس از آن با پشت سر گذاشتن دو امتحان این مدرک را به دست بیاورید.

Exam 70–443 : PRO: Designing a Database Server Infrastructure by Using Microsoft SQL Server 2005

Exam 70–444 : PRO: Optimizing and Maintaining a Database Administration Solution by Using Microsoft SQL Server 2005.

    مدرک MOS :

 MOS ( Microsoft Office Specialist به کسانی داده میشود که در کار با مجموعه نرمافزارهای Office یعنی Word,Excel, outlook,powerpoint, Access و MS project مهارت کافی داشته باشند. از آنجا که مجموعه Office در بیش از 100کشور و با 18 زبان در اختیار کاربران قرار میگیرند. میتوان آن را فراگیرترین مدرک مایکروسافت دانست. بد نیست بدانید که ماهانه 32هزار نفر در سراسر دنیا این مدرک را دریافت میکنند.

 

مدرک MCAD :

MCDA که مخفف عبارت Microsoft Certified Application Developer میباشد. مدرکی است برای کسانی که از فناوریهای مایکروسافت برای توسعه و نگهداری برنامههای کاربردی، برنامههای تحت وب و سرویسهای داده ایاستفاده میکنند. افرادی که به XML یا.NET تسلط دارند و از آنها برای ارائه برنامههای مختلف استفاده میکنند. در این گروه قرار میگیرند. کسانی که برای دریافت این مدرک، نامزد میشوند باید یک یا 2سال تجربه در این زمینه داشته باشند. برنامه نویسان، تحلیلگران برنامه و تولیدکنندگان نرمافزار میتوانند برای کسب این مدرک اقدام کنند.

 مدارک بین المللی CIW                                                                   

مدارک تخصص شرکت پرو‏سافت ( Prosoft ) که در حالت کلی تحت عنوان مدارک تخصصی CIWشناخته می شوند از جمله مدارک بسیار با ارزش در طراحی و پیاده سازی سیستم های نرم افزاری تحت وب از جمله صفحات و سایتهای وب ، خدمات تجارت الکترونیکی و مدیریت آنهاست. بر همین اساس داشتن گواهینامه تخصصیCIW نشانه تجربه کافی و دانش فنی وسیع و ژرف در زمینه طراحی و پیاده سازی سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر وب از جمله سایتهای وب و صفحات و نرم افزارهای کاربردی تحت وب و همچنین مدیریت ساختارهای شبکه ای وابسته به آنها می باشد.

مدارک CIW در حالت کلی شامل پنج گرایش مختلف زیر میباشند:

Master CIW Designer

Master IW Web site Manager

Master CCIW Enterprise Developer

Master CIW Administrator

CIW Security Analyst

این مدارک تا کنون توسط بسیاری از مجامع تخصصی بین المللی در زمینه اینترنت به رسمیت شناخته شده و مورد تایید می باشند که از جمله آنها می توان به مجامع زیر اشاره کرد :

International Webmasters Association IWA

Internet Professionals (AIP) Association

Internet Certification Institute International ICII

یکی از گرایشها مدارک شرکتProsoft گواهینامه متخصص ارشد طراحی سایتهای وب و یا همان Master CIW Designer می باشد. داشتن این گواهینامه نشانه مهارت تجربه و دانش وسیع در زمینه طراحی و پیاده سازی سایتها و صفحات اینترنتی با امکانات بسیار پیشرفته از جمله امکانات نرم افزاری تجارت الکترونیکی است. داوطلب دریافت این گواهینامه، باید سه امتحان زیر را با موفقیت پشت سر بگذارد:

1) CIW Foundation Series Exam

Basic Internet Fundamentals

Web Page Authoring Fundamentals

NetWorking Fundamentals

2) CIW Site Designer Series Exam

Web Page Design Methodology

Web Page Design Applications I

Web Page Design Applications II

Advanced Web Page Design

3) CIW E-Commerce Designer Series Exam e-Commerce Strategies and Practices

کارشناسانی که موفق به در یافت گواهینامهMaster CIW Designer می گردند.

از لحاظ دانش و تجربه کافی در زمینه طراحی و پیاده سازی سایتهای و‏ب تخصصی مورد تایید شرکت پروسافت و سایر مجامع تخصصی بین المللی فوق الذکر می باشند و ضمن اجازه استفاده از نشان مخصوص Master CIW Designer در سربرگها و ‏کارتهای ویزیت ، از امتیازات ویژه ای همچون شرایط بهتر جهت استخدام در بازار جهانی فناوری اطلاعات برخوردار می گردند.

با اخذ این مدرک شما با تکنولوژی طراحی صفحات وب شامل :

HTML ، XML ، PHP ، ASP.Net ، Java ، JavaScript

و هم چنین با نرم افزار های گرافیکی طراحی صفحات وب شامل :

FrontPage ، Flash و DreamWeaver آشنایی کامل خواهید داشت.

 مدرک A+                                                                                                             

دریافت این گواهینامه متضمن دانش فنی شما در ارتباط با نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر در حد یک تکنسین فنی می باشد دوره آموزشی A+ در دو سر فصل Core Hardware OS Technologics ارائه می گردد.

در بحث سخت افزار ( Core Hardware) شامل :

CPU ، Motherboard ، Hard ، Ram ، Modem ، CD-Rom ، Floppy و...

عنوان شده و سپس در دوره نرم افزار ( OS technologics) به معرفی سیستم عاملهایی چون DOS & 9X ، NT ، Windows 2000 پرداخته می شود.

تعداد دارندگان این گواهینامه بعد از MCP از سایر گواهینامه ها بیشتر است .

جهت اخذ این گواهینامه گذراندن دو امتحان الزامیست .

A+Hardware Core – Exam 220-221

Installation , Configuration and Upgrading

Diagnosing and Troubleshooting

Preventative Maintenance

Motherboard / Processors / Memory

PRINTERS

Basic Networking

A+ Operating System – Exam 220-222

OS Fundamentals

Installation , Configuration and Upgrading

Diagnosing and Troubleshooting

Networks

 مدرک NETWORK +                                                                                      

دروس این گواهینامه در بر گیرنده کلیه مطالب اولیه و پایه در مورد انواع شبکه های کامپیوتری ، توپولوژی شبکه ، پروتکلهای مختلف ، معرفی سخت افزار مورد نیاز راه اندازی شبکه و ... بوده و به طور کی پایه و پیش نیاز مناسبی برای مطالعه دروس تخصصی تر شبکه نظیر دوره های MCSE می باشد ؛‌ گذراندن یک امتحان NK-N10-001 برای این گواهینامه کافیست.

مباحث این دوره عبارتند از :

Network + - Exam Nk-N10-001

Knowledg of Networking Technology

Basic Knowledge

Physical Layer

Data Link Layer

Network layer

Transport Layer

TCP/IP fundamentals

TCP/IP Suite : Utilities

Remote Connectivity

Security

 Knowledge Of Networking Practices

Implementing the Installation of the Network

Maintaining and Supporting the Network

Troubleshooting the Network

 

مدرک + LINUX                                                                                       

سیستم عامل لینوکس مدل Redhat را شاید به جرات بتوان پایدارترین سیستم عامل جهان شناخت . سیستم عاملی که بسیاری از صاحبان سرور های بزرگ دنیا را متقاعد به استفاده از خود کرده است.

امنیت بالا همراه با پایداری و محیط های متنوع بیشترین دلیل استفاده از این سیستم عامل می باشد ؛ لینوکس را مقاوم ترین سیستم عامل در مقابل حملات نفوذ گرانه هکرها می نامند.

گواهی این دوره توسط شرکت CompTIA صادر شده و نشان دهنده توانایی فرد در استفاده از این سیستم عامل می باشد.  

مدرک Microsoft Office Specialist Master Instructor :

  این مدرک به کسانی داده میشود که برای تدریس بخشهای مختلف Office مهارت کافی داشته باشند. خواستاران این مدرک باید دست کم از 2 سال تجربه تدریس این نرمافزارها بهره مند باشند.

   حال که با مدارک مختلف مایکروسافت و کاربرد هریک آشنا شدیم. پرسش بعدی در ذهن ما جرقه میزند: چگونه میتوانیم یک مدرک مایکروسافت دریافت کنیم؟ مایکروسافت، 6 مرحله و گاه برای شرکت موفق در امتحان و کسب مدرک ذکر میکند:

1. ابتدا تصمیم بگیرید کدام مدرک برای شما مناسب است. در این تصمیم گیری، باید تجربهها و مهارتهای کاری خود را دخیل کنید و با توجه به شناختی که از کاربرد هر یک از مدارک دارید تصمیم بگیرید.

2. تجربه کافی کاری کسب کنید. همانطور که اشاره کردیم، مدارک MCDBA, MCSAو MCSE دست کم یک تجربه یک ساله و MCDA, MCSA و MCT یک تجربه 6 تا 12 ماهه کاری لازم دارند. پس عجله نکنید و به تمرین عملی بپردازید.

3. تجربه های خود را با دورههای آموزشی تکمیل کنید. دورههای آموزشی مختلف با استفاده از منابع معتبری همانند (MSDN (Microsoft Developer Network یا (MOC (Microsoft Officicial Curriculumبرگزار میشوند. گذراندن این دورهها به کامل شدن تجربههای شما کمک میکند.

4. راهنمای آزمون را در سایت مایکروسافت مطالعه کنید.

5. در یک آزمون غیررسمی برای کنترل تواناییهای خود شرکت کنید.

6. برای شرکت در امتحان شرکت کنید.

   رعایت این گامها و مراحل، شما را در کسب مدرک مورد علاقهتان یاری میکند. اما به یاد داشته باشید که هریک از این مراحل در شرایط مناسب میتوانند نقش مثبتی در این روند داشته باشند. به طور مثال تکمیل تجربهها با استفاده از دورههای آموزشی زمانی موفق است که این دورههای آموزشی از سوی موسسات معتبر و استادانی که از MCT برخوردارند، ارائه شوند. استادانی که خود موفق به کسب این مدرک نشدهاند، نمیتوانند راهنمای خوبی برای شما به حساب آیند. انتخاب و شرکت در آزمونی برای کنترل تواناییها نیز در صورتی موفق و موثر است که آزمونها با پرسشهای استاندارد و با توجه به نکات مدنظر مایکروسافت برگزار شوند. پس دقت کنید که چه مدرکی برای شما مفید است و دورههای آموزشی آن را کجا فرا میگیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد