بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

روبوتیک و آینده

روبوتیک و آینده
روبوت ها به زودی همه جا حضور خواهند داشت، در خانه، سرکار. آنها توانستند روش زندگی بشر را تغییر دهند، پس اگر این اتفاق بیفتد، سئوالات فلسفی، اجتماعی و سیاسی زیادی بوجود خواهد آمد که باید پاسخ داده شود. در داستانهای علمی تخیلی، روبوت ها بسیار هوشمند می شوند و تصمیم می گیرند بر دنیا تسلط یابند زیرا نژاد بشر از نظر آنها در سطح پایینی قرار دارد.
در زندگی واقعی ممکن است آنها چنین تصمیمی نگیرند! رباتها باید قوانینی چون قوانین سه گانه آیزاک آسیموف را دنبال کنند تا چنین اتفاقی نیفتد. اگر ماشین قادر باشد به تنهایی و البته با کمک هوش مصنوعی پیشرفت کند، در آن صورت روبوت و انسان قابل تمایز نخواهند بود و ممکن است انسانهایی نیمه انسان-نیمه ماشین بوجود بیاید.

انواع روبوت ها:
روبوت های انسان نما
لارا اولین روبوت شبه انسان است که در سال 2006 بجای موتورهای الکتریکی، ماهیچه های مصنوعی دارد. ( آلیاژ فلزی که که به محض گرم شدن با جریان الکتریسیته منقبض می شود)

آسیمو: یکی از پیشرفته ترین انواع روبوتهاست که در سال 2006 ساخته شد.

روبوتهای مدولار
M-Tran : یک روبوت مار مانند است که از الگوریتم های ژنتیکی برای تعیین برنامه های حرکتی اش استفاده می کند. Self replicating robots: روبوت های تفکیک پذیری که قادرند از قطعات موجود، کپی خودشان را بسازند.
Swarmanoid: پروژه ای که از سه مدل روبوت مخصوص استفاده میکند (پا، دست و چشم) و یک مجموعه را می سازد که برای مثال قادر است یک اتاق نامرتب را تمیز کند. در این حالت هر کدام از مدلها بهترین تصمیم را برای انجام کار میگیرد.
- روبوتهای اسباب بازی و آموزشی.
- روبوتهای ورزشی : روبو کاپ

کاربردها:
- شرکت کاترپیلار، ماشینتهایی با کنترل از راه دور می سازد و امیدوار است تا سال 2021 روبوتهای سنگین اما تمام خودکار را طراحی کند. در حال حاضر بعضی از جرثقیل ها هستند که کاملاً ار دور قابل کنترل اند.

- روبوتها طراحی می شوند که بتوانند مجموعه از وظایف را با هم انجام دهند.

- از دهه 60 تابحال روبوتها در صنایع و کارخانه ها استفاده می شوند. در صنعت تولید خودرو، آنها از نیروی انسانی هم کاربردی ترند. بعضی کارخانه ها

مانند کارخانه تولید کیبرد IBM نیز کاملاً ماشینی و اتوماتیک هستند. - در بیمارستان، در قسمت پذیرش بیمار، راهنمایی و حمل کردن بیماران.
v - در رستوران، برای پخت و سرو کردن غذا و ارائه سرویس به مشتریان.

تاثیرات اقتصادی:
با جایگزینی روبوت به عنوان انسان در شغلهای خدماتی و صنعتی در دو دهه اخیر، روبوتیک نقش زیادی بر اقتصاد داشته است. ژاپن که قدرتمندترین کشور در این صنعت است در 20 سال آینده نقش تعیین کننده ای در اقتصاد خواهد داشت.

روند زمانی توسعه روبوتیک:
2013-2014: روبوتهای کشاورزی
2013- 2017 : روبوتهایی برای نگهداری از افراد مسن
2017- روبوتهای پزشکی برای اجرای جراحی
2017 - 2019: روبوتهای خانه دار برای انجام تمام کارها.
...: نانو روبوت ها

روبوتیک در سال 2020:
روبوتها در این زمان ممکن است چیزی پیش پا افتاده به نظر بیایند: در خانه، کارخانه، کشاورزی، ساخت و ساز، زیر دریا، فضا، معدن، بیمارستان، خیابان، برای تعمیرات، امنیت، نگهداری سرگرمی، همکاری، مراقبت.

اهداف:
تبدیل کردن تمام خودروها و وسایل به روبوت
روبوتهای انسان نما با هدف ارائه خدمات عمومی
روبوت برای راهنمایی افراد نابینا و مکانیزه کردن کارهای خانه برای افراد مسن
روبوت های خانه دار که برای تمیز کردن و شستشو و حمل و نقل داخلی استفاده شوند و سایز کوچکتری دارند و دوست داشتنی هستند.
این روبوتها خودبخود شارژ می شوند و سیستم عیب یابی و تعمیر داخلی دارند. دارای مغز مصنوعی با بیش از ده هزار سلول هستند.
wikipedia.org
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد