بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

موتور جستجوی کول، رقیبی برای گوگل

موتور جستجوی کول، رقیبی برای گوگل
خیلی از ما گوگل را دوست داریم و شاید اولین جایی که در هنگام اتصال به اینترنت به آن مراجعه کنیم، گوگل باشد. اما شاید گوگل هم در کنار این همه جذابیت، ایراداتی داشته باشد. یکی از این نقایص، ایرادی است که نویسنده مقاله ای در سایت msnbc.com به شیوه نامه برخورد با اطلاعات شخصی کاربران ( Privacy Policy) گرفته است. اینکه این خط مشی شفاف و واضح نیست و شاید برای یک کاربر معمولی قابل کشف نباشد. با اینهمه مشخص نیست گوگل دقیقا به کجا می رود و به چه دلیل عبارات جستجوی شما را از ابتدای ثبت نام فهرست و نگهداری می کند. نکته دیگری که شاید برای کاربران عجیب به نظر بیاید، حمایت گوگل از سیاستهای سانسور کشور چین یا الگوریتم غیرشفاف این سایت برای رتبه بندی سایتها باشد.
27 جولای روز آغاز به کار رسمی موتور جستجوی کول بود. Cuil که در لغت، کول خوانده می شود، توسط تعدادی از مهندسان گوگل پایه گذاری شده است. "معماری جدید و الگوریتمهایی که بتوانند پیشرفت سریع اینترنت و نتایج را سازماندهی کند، طوریکه این حجم پیچیدگی برای کاربر قابل فهم تر باشد" از وعده های قابل توجهی است که در بخشی از سایت به آن اشاره شده است. موتور جستجوی کول شاید کلیدهای جستجو یا الگوهای مورد استفاده شما را ذخیره نکند، اما ارزش توجه را دارد.
این عضو تازه وارد اینترنت، طبق ادعای خودش 120 بیلیون صفحه - یعنی بیشتر از هر موتور جستجوی دیگری- را در هنگام جستجو فهرست می کند. طوریکه در مقام مقایسه، هر بار سه برابر گوگل و 10 برابر مایکروسافت این کار را انجام میدهد.

Cuil واژه ای باستانی در ایرلند و به معنای دانش است. مهم تر از همه وعده می دهد که نتایجی را برای کاربر فهرست می کند که شاید مربوط به معروفترین سایتها نباشد، اما ارتباط بیشتری با جستجوی کاربر دارد. و از نظر گرافیکی با اینکه در صفحه نخست بسیار ساده (پس زمینه ای سیاه به همراه لوگو و باکس جستجو) است، اما نتایج جستجو را بصورتی خوانا و سه ستونی (قابل تبدیل به دو ستونی ) مانند مجله برای کاربر نمایش می دهد. اکنون امکان پیشنهاد تایپ نیز در این سایت فعال شده است.

نتایج مرتبط:کول نتایج مرتبط را به دو صورت نمایش در بالا - سمت راست در یک جعبه، و در یک بار زیر قسمت جستجو نمایش می دهد که این قابلیت بهتر از خیلی سایتهای دیگر مثل یاهو و گوگل کار می کند. گوگل چنین لی آوتی را مدتی قبل برای تست قرار داد ولی هنوز بصورت رسمی مورد استفاده قرار نگرفته است.

یکی از نکاتی که در هنگام جستجو به آن برمیخورید، عدم اشاره به ویکی پدیا در هنگام نمایش جستجوهاست که دلیل آن روشن نیست و میتواند برای کاربری که به دنبال مطلب تاریخی یا تعریف مشخصی است، مشکل ساز باشد.
با اینهمه این سایت همچنان در حال تغییر و پیشرفت است و نتایجی که در روزهای اول به مشکل برمیخورد، درحال برطرف شدن است.
گوگل، مایکروسافت و یاهو، از این حقیقت ساده سود می برند که پرونده بسیار عظیمی از سایتها را دارند که در هنگام جستجو به کمکشان می آید. در هنگام جستجوی نام یک شهر در هر کدام از این سه، نقشه شهر به عنوان یکی از نتایج اولیه برایتان نمایش داده می شود، که کول در حال حاضر فاقد یک نقشه قوی است. زمانی که جستجو به وقایع جاری و روزانه می رسد، گوگل بسیار تازه تر و به روز تر است و نمایش اخبار مربوط در نتایج اصلی کمک زیادی به کاربر می کند. گفته شد که نتایج در این سایت بر اساس محبوبیت نمایش داده نمیشود، بلکه بر اساس محتوای صفحات است. اینکار در کنار کمکی که میتواند به کاربر کند، مستعد سواستفاده کسانی است که برای ایجاد ترافیک در وب سایتهای خود از طریق دستکاری SEO اقدام می کنند که امتیاز منفی برای کول محسوب خواهد شد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد