بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

تاریخچه شرکت بزرگ نوکیاNokia Group

تاریخچه شرکت بزرگ نوکیاNokia Group  

تجربه دو روز رفت و آمد در دفتر مرکزی یکی از معروف‌ترین شرکت‌های فناوری کهششمین مارک قدرتمند دنیا را در اختیار دارد، بدون شک تجربه کمیابی است. دفترهای کاری که با نهایت سلیقه، دقت، نظم و زیبایی ساخته و آراسته شده‌اند، کارکنانی که همگی خود را جزئی از شرکت می‌دانند و یک ورودی بزرگ که نمایی رو به یک دریاچه طبیعی دارد و با گل‌های ارکیده تزئین شده است، شما را مطمئن می‌سازد که اگر نوکیا به مورد‌اعتمادترین مارک تلفن‌های همراه تبدیل شده است و قدرتمندترین نشان تجاری اروپایی محسوب می‌شود، چیزی را در درون دارد که آن را در جاده موفقیت به حرکت درآورده است و موتور محرکه آن محسوب می‌شود. شرکتی که از تولید چوب و کاغذ آغاز کرده و اکنون در فاصله‌ای پانزده‌ساله خود را به اعتباری درخور توجه در سطح جهان رسانده است، درس‌های بسیاری را درخود دارد. شاید در پایان گزارش دریابید که مفهوم Connecting People به حقیقت پیوسته است؛ نه به لحاظ آن‌که نوکیا آن را محقق کرده، بلکه وجود بیش از سه میلیارد گوشی تلفن همراه در سراسر جهان (تا یک سال دیگر)، به راستی مردمان را به یکدیگر مرتبط؛ که متصل نموده است

شرکت نوکیا نوکیا Nokia ، چوب و کیف و کفش

 شرکت نوکیا با مشارکت دو شرکت فنلا‌ندی دیگر به حوزه‌های دیگری از جمله ساخت کابل وارد شدند. البته این مشارکت در سال 1966 رسماً به ادغام انجامید و Nokia Group شکل گرفت.

قبل از این ادغام، نوکیا در زمینه‌های دیگری از جمله تولید کفش‌های زنانه فعالیت داشت و به عنوان مارک معتبری شناخته می‌شد. (شکل 1) اما پس از ادغام، نوکیا به زمینه‌های مرتبط با الکترونیک نیز روی آورد. با این همه تا اواخر دهه 1980 میلا‌دی توجه چندان زیادی به این حوزه نداشت و در واقع در دهه 90 بود که به‌طور جدی به صنعت الکترونیک پیوست. 

نخستین فعالیت‌های نوکیا در حوزه الکترونیک نیز منحصر به فروش کامپیوترهای دیگر شرکت‌ها و ارائه خدمات داده‌پردازی به مشتریان بزرگ بود. اواسط دهه هشتاد میلا‌دی، نوکیا به بازار ارتباطات و مخابرات علا‌قمند شد و واحد خاصی را برای توسعه فعالیت‌هایش در این بازار تأسیس کرد. حاصل این امر (سال1982) ساخت اولین مرکز تلفن محلی ِتمام دیجیتال در اروپا  بود.

نوکیا به چه معناست؟

شاید برای بسیاری این سؤال مطرح باشد که نام نوکیا از کجا آمده است. آن‌گونه که در کتاب تاریخچه نوکیا ذکر شده، نام نوکیا از نام شهر و رودخانه‌ای به همین عنوان گرفته شده است. نام رودخانه نیز همنام جانوری جونده با پوست تیره‌ خزمانند است که تقریباً شبیه راسو می‌باشد. در تصویری که می‌بینید، این جانور در نشان ویژه شهر نوکیا دیده می‌شود

پیاده سازی اولین سیستم تلفن داخل اتومبیل را مبتنی بر فناوری تلفن همراه آنالوگ

همچنین نوکیا موفق شد اولین سیستم تلفن داخل اتومبیل را مبتنی بر فناوری تلفن همراه آنالوگ پیاده‌سازی کند و این فناوری را به دنیا معرفی نماید. در اوایل دهه نود میلا‌دی، نوکیا دریافت که دارای مزیت‌های زیادی در بازار مخابرات است.

به همین علت تصمیم گرفت هسته اصلی فعالیت‌های شرکت را بر این حوزه و فناوری‌های مرتبط با آن بنا نهد و سایر فعالیت‌ها از قبیل کاغذ، کفش، کابل وتلویزیون را کنار بگذارد.

در حقیقت از آغاز عصرجدیدِ فعالیت‌های نوکیا و تمرکز آن بر ارتباطات و تلفن همراه، بیش از 15 سال نمی‌گذرد

ساختار شرکت  نوکیا Nokia

شرکت نوکیا در حال حاضر چهار گروه تجاری دارد که عبارتند از: تلفن همراه، چندرسانه‌ای، راه‌حل‌های enterprise، و شبکه‌ها. این گروه‌های تجاری توسط سه گروه دیگر به طور مشترک پشتیبانی می‌شوند که عبارتند از:

 Multimedia

ساخت گوشی‌های تلفن همراه پیشرفته و چندرسانه‌ای کامل در این واحد تجاری انجام می‌گیرد. محصولا‌ت این بخش باید بتوانند کاربران را در ایجاد و کاربرد محتوای چندرسانه‌ای یاری دهند. همچنین همکاری با شرکت‌های دیگری که امکاناتی از قبیل اینترنت یا ویدیوی جریانی را برای تلفن‌های همراه عرضه می‌کنند، از دیگر اهداف این بخش به شمار می‌رود.

 Enterprise Solutions

طراحی و ساخت طیف گسترده‌ای از محصولا‌ت و راه‌حل‌هایی که ویژه کسب و کارهای بزرگ و زیرساخت‌های اصلی هستند مربوط به این بخش است.

 به همین جهت، این بخش با شرکت‌هایی که در زمینه امنیت شبکه‌های مبتنی‌بر IP و خدمات مرتبط با ایمیل فعالیت می‌کنند، همکاری نزدیکی دارد.

  Networks

این بخش، سازنده زیرساخت‌های شبکه‌ای، سکوهای خدمات شبکه‌ای و خدمات مرتبط با آن به ویژه در حوزه فناوری GSM است. این بخش در پایان سال 2005، بیش از 150 شبکه تلفن همراه در بیش از شصت کشور جهان را به عنوان مشتری در کنار خود داشته است.

 نگاهی به درون دفتر مرکزی شرکت نوکیا در شهر espoo

دفتر مرکزی شرکت نوکیا در شهر espoo واقع است که در حدود ده کیلومتر با شهر هلسینکی، پایتخت، فاصله دارد.

این دفتر در فضای وسیع و جاده‌ای اختصاصی، با نمای شیشه‌ای بسیار زیبا در کنار یک دریاچه‌ قرار گرفته و از چند بلوک تشکیل شده است.

ورودی اصلی ساختمان که محل انجام هماهنگی‌ها و دریافت مجوز ورود به ساختمان است، فضایی دلپذیر و زیبا دارد و نظم و آراستگی آن به شدت چشمگیر است که البته انتظاری جز این هم نمی‌رود. طبقه همکف ساختمان که رستوران کارکنان محسوب می‌شود، شما را به یاد هتل‌های پنج‌ستاره می‌اندازد.

 یک راه پله مارپیچی که در کنار آسانسورها قرار گرفته است، شما را به طبقه دوم و یکی از اتاق‌های کنفرانس می‌رساند. اتاق‌هایی که نظم، زیبایی و آراستگی داخل آن‌ها شما را مطمئن می‌سازد که این اتاق‌ها، از جمله محل‌های کلیدی ساختمان هستند که در حفظ ظاهر و بالا‌ بردن کیفیت آن‌ها سعی وافر شده است.

 سمیناری معرفی شرکت نوکیا،

معرفی شرکت نوکیا، آغازگر سمیناری دو روزه است که دقیقاً راس ساعت آغاز می‌شود. در همین جلسه آشنایی متوجه می‌شوید که روزانه در حدود هشتصد میلیون نفر از تجهیزات شرکت نوکیا استفاده می‌کنند و نوکیا ششمین نشان تجاری با ارزش دنیا (پس از اینتل) و تنها مارک اروپایی بین ده مارک برتر دنیا است. همچنین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر بیش از دو میلیارد و دویست میلیون مشترک تلفن همراه در سطح جهان وجود دارد که تا سال 2008 این تعداد به سه میلیارد مشترک خواهد رسید و نوکیا برای بهره‌گیری از این بازار رو به رشد، برنامه‌های فراوانی دارد.

پس از مقدمه، نوبت به معرفی مارک تجاری نوکیا و بیان ارزش‌های آن می‌رسد. قائم‌مقام بخش تلفن همراه و بازاریابی با اشاره به پیشینه خوب شرکت نوکیا در صنعت چوب و کفش بیان می‌کند که نشان تجاری نوکیا در سال 2005 ارزشی بالغ بر 26452 میلیون‌دلا‌ر داشته است. همچنین این مارک در اغلب کشورهای اروپایی به عنوان مورد اعتمادترین مارک تجاری شناخته شده و از سال 2001 تاکنون نیز همواره جزء ده brand برتر دنیا قرار داشته است.

البته این ویژگی‌ها آسان به دست نیامده است و تحقیقات بسیاری در زمینه چگونگی حفظ ارزش این مارک صورت گرفته است. به عنوان مثال، بررسی‌ها نشان داده که چهار عامل اصلی، یعنی پیام مارک تجاری، محصولا‌ت مرتبط با آن، رفتار مارک تجاری و احساس خاص مرتبط با آن مارک تجاری، ارزش و ماندگاری یک brand را تعیین و تضمین می‌کنند. در همین راستا در برنامه بلندمدتی که نوکیا برای سال‌های 2005 تا 2020 تدوین نموده است، تلا‌ش خواهد داشت ضمن حفظ برتری فنی محصولا‌ت خود، روی احساس کاربران نسبت به مارک و افزایش کیفیت رفتاری مارک در مواجهه با کاربران بیشتر کار کند و این جنبه‌ها را بیش از پیش تقویت نماید.

سخنرانانی که طی دو روز، به تشریح سیاست‌های کاری و نحوه فعالیت شرکت نوکیا در زمینه‌های مختلف پرداختند.

 نسل آینده فناوری ، نوکیا و نسل سوم موبایل

بدون‌شک وقتی از نظرگاه فنی با تلفن‌های همراه روبه‌رو می‌شوید، به سرعت به خاطرتان می‌آید که نسل سوم تلفن‌های همراه یا همان 3G در راه است و چه جایی بهتر از نوکیا که از روند پیشرفت این فناوری خبر بگیرید. مسئول بخش بازاریابی و سیاست‌گذاری شبکه‌های رادیویی در این‌باره توضیحاتی داشت. پیام‌های چندرسانه‌ای، تبادل فایل‌های ویدیویی، دسترسی به اینترنت، گوش دادن به موسیقی به صورت آنلا‌ین،‌ تماس‌های تصویری،‌ تماشای تلویزیون، بازی‌های آنلا‌ین تعاملی و ... از جمله نیازهای کاربران امروزی هستند که انتظار دارند پیاده‌سازی آن‌ها را روی شبکه‌های مخابراتی و تلفن همراه شاهد باشند.

نوکیا غیر از کار روی فناوری 3G، در حال توسعه نسل بعدی 3G یعنی HSPA است. اگر در 3G سرعت‌ها در حدود 128 تا 384 کیلوبیت برثانیه است، قرار است نسل بعدی، به سرعتی در حدود یک مگابایت دسترسی داشته باشد. در نمودار 2 می‌توانید مقایسه‌ای بین نسل‌های مختلف تلفن‌های همراه را ببینید.

گفتنی است که پیاده‌سازی فناوری 3G در واقع از سال 2003 آغاز شده است و هم اکنون در حدود 64 میلیون کاربر در سراسر جهان از این خدمات استفاده می‌کنند که البته اغلب در اروپا، آمریکای شمالی و خاوردور هستند. از بین 108 شبکه تجاری‌ای که این خدمات را ارائه می‌دهند، 58 شبکه از مشتریان نوکیا به شمار می‌روند

این نکته جالب است اکنون بیش از3/1 گوشیهای همراه سراسر جهان را نوکیا تولید می کند تقریباً 60هزار نفر از کارمندان نوکیا در 120 کشور و 5 قاره پراکنده شده اند . ما در بررسی رقیبان امروزی نوکیا انضباط محسوسی می بینیم ، تمامی آنها با یک برنامه توسعه منظم شروع به تولید گوشی همراه میکنند اما نوکیا متفاوت با سایر شرکتها است و این طرح کاری را رد می کند .

این شرکت بیش از 100 سال کاغذ و چکمه های پلاستیکی تولید میکرده است و تنها از حدود 10سال قبل به سوی فن و تکنیک تلفن سوق داده شده است. حدود یک دهه پیش این احتمال می رفت که نوکیا از راس تجارت جهانی کنار برود این مطلب در تجارت تلفن مساله جدیدی بود و اریکسون (Ericsson) قصد تصاحب آنرا داشت اما نوکیا کنار نرفت و هم اکنون موقعیت آن حتی از اریکسون هم بهتر می باشد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد