بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

نحوه مقابله با هرزنامه Spam

نحوه مقابله با هرزنامه Spam 

شاید دیگر شما هم خسته شده باشید از پست های الکترونیکی و انبوه ایمیلهای بی ربط و گوناگون که به صندوق پست الکترونیکی شما سرازیر می شوند  به همین منظور این نامه های الکترونیکی مزاحم را اسپم Spam یا هرزنامه گفته می شود

به کلیه ایمیلهایی که به صورت انبوه صندوق پست الکترونیکی کاربران ارسال می شود در حالی که کاربران اجازه ارسال چنین ایمیلهایی را نداده باشند.

اسپمر Spamer 

هرزنامه بیشتر جنبی تبلیغی دارد و گاهی هم برخی افراد برای ارسال یک پیام حاوی مسایل غیراخلاقی و یا سیاسی و.... این نامه ها را به صورت انبوه ارسال می کنند .

افرادی هستند که هرزنامه یا اسپم را به صورت حرفه ای ارسال می کنند بدین معنا که این افراد تعدادی ایمیل کاربران را در اختیار دارند و در ازای دریافت پول برای کاربران اسپم ارسال می کنند به افراد حرفه ای که در زمینه اسپم اینترنتی فعالیت می کنند اسپمر Spamer  گفته می شود

جرم ارسال اسپم

 ارسال اسپم در قوانین مربوط به جرایم رایانه ای و اینترنتی در بیشتر کشورهای جهان جرم محسوب می شود اما در این هنوز موضع خاص در مورد آن اتخاد نشده است

البته اگر در سرویسهای معتبر مانند یاهو یا آ او ال مشترک باشید یک سرویس برای شناسایی و تفکیک این نامه وجود دارد گاهی این سرویس برای کاربران دردسر ساز شده و نامه های واقعی آنها در ردیف اسپم ها قرار می گیرد . در یاهو پس از مدت زمان پیش فرض اسپم ها حذف و پاک می شوند.

اگر با صندوق پست الکترونیکی MailBox  کارهایتان را انجام می دهید  هر روز با اسپم ها کم یا زیاد سروکار دارید. اگر دارای یک آدرس ایمیل در اینترنت باشید، اسپم ها همیشه در آن حضور خواهند یافت.

آمارهای نشان داده می شود که هر روز تعداد اسپمها تجاری بیشتر می شوند از سویی باعث تبلیغ کالاهای مختلف می شود و از سویی سود کلانی را به جیب ارسال کنندگان هرزنامه یا اسپم سرازیر می شود

یک مثال از اسپم ها

موضوع: Adobe فرض کنید ما به شما وعده می دهیم که شما قادر خواهید بود تا 82% از وزن ناخواسته وچربی های خود را در عرض فقط چند ماه کم کرده و خودتان را به وزن ایده آل برسانید. شما علاقه مند خواهید بود؟؟ پس مطمئن باشید که ما قادر به انجام آن هستیم ... لطفا ازسایت ما با کلیک بر روی لینک مقابل دیدن کنید

اسپم یا نامه های ناخواسته تجاری

آشکارا این نامه چیزی جز یک نامه مزاحم ( اسپم) نیست که از سد فیلترهای اسپم یاب گذشته و دریافت کننده آنرا باز کرده است زیرا موضوع نامه مشخص نمیکند که ایمیل یک اسپم است یا نه! اسپم ها همیشه آزار دهنده هستند، مخصوصا اگر در تعداد بالا دریافت شوند. اگر شما دارای یک آدرس ایمیل عمومی هستید با دریافت هر یک ایمیل درست وهدفدار، با وجود فیلترهای خوب، هزاران اسپم به آدرس شما فرستاده خواهد شد که از سد فیلترها گذشته اند و حتی بعضی اوقات فیلترها نامه هایی که شما در انتظار آن هستید را به عنوان اسپم ممکن است پاک کنند. واقعا وجود این اسپم ها عذاب آور است؟

اما به راستی این نامه های مزاحم ( که به نام نامه های ناخواسته تجاری نیز معروف است ) از کجا می آیند؟ چرا به این تعداد زیاد هستند؟ آیا راهی برای جلوگیری از دریافت آنها وجود دارد؟ دراین مقاله ما سعی می کنیم به این پرسشها و سئوالات بسیار دیگری در مورد اسپم ها پاسخ خواهیم بدهیم!

چگونه آدرس ایمیل ما در اختیار آنها قرار می گیرد؟

هیچ شرکتی قادر به جمع آوری میلیون ها آدرس ایمیل صحیح و فروش آنها در یک سی دی برای اسپمرها نیست. پس باید منابع خصوصی دیگری در این میان وجود داشته باشد.

عضویت در وبسایتها و سرویسهای ارسال اسپم

تعجب نکنید برخی از سرویسها در وبسایتهامعتبر و یا حتی عادی هستند که پس از ثبت نام برای شما اسپم ارسال می کند البته نام زیبایی مانند خبرنامه الکترونیکی ، مجله اینترنتی ؛ کاغذ الکترونیکی و ..... برروی کار خود می گذارند و در ازای ارسال خبر ؛ عکس و یا لینکهای جالب شما را به عضویت رسمی دعوت می کنند ، البته تا جایی که وبسایت به تعهدات خود عمل نماید اسپم نیست اما اگر فرض شما برای ارسال آخرین اخبار فن آوری اطلاعات ثبت نام کرده اید اما برایتان تبلیغ کرم پوست ب ب ک ارسال شود اسپم محسوب می شود.

اتاقهای گفتگو ؛ چت روم ها ، باشگاههای مجازی ؛ کلوپ اینترنتی

در هرکجا که عضو شوید و در ثبت نام ایمیل خود را وارید کنید این احتمال را بدهید به منظورها دیگر از ایمیل شما استفاده شود مانند اتاقهای گفتگو ؛ چت روم ها ، باشگاههای مجازی ؛ کلوپ اینترنتی  که ایمیل شما درج می شود ، البته ممکن است که مدیریت در شرایط ثبت نام استفاده نامحدود و ارسال ایمیل شرط نموده است در این صورت اسپم نیست

یکی ازاین منابع گروه های خبری و چت روم ها می باشد، مخصوصا در سایت های بزرگی همچونAOL افراد بخصوص تازه کارها همه جا نام اصلی خود و یا ایمیل اصلی خود رادر گروه های خبری یا چت روم ها وارد میکنند و اسپمرها نیز از یک نرم افزار برای استخراج اسامی و آدرس ها استفاده میکنند.

موتور جستجو و به کارگیری ترفندها

منبع دیگرموتورهای جستجوگر اینترنت میباشد که اسپمرها با جستجوهایی از قبیل تمام جملاتی که دارای علامت @ میباشد به آدرس های ایمیل دست می یابند .

وبسایتها جمع آوری کننده

منبع دیگر سایت هایی میباشد که برای جذب کاربران برای وارد کردن آدرس ایمیل شان ساخته شده اند به طور مثال اسپمری سایتی با این عنوان میسازد؛ 1 میلیون دلار برنده شوید، برای شرکت در قرعه کشی ایمیل خود را وارد کنید . واینگونه به ایمیل افراد دست پیدا می کند.  این ترفند در وبلاگ ها فارسی هم دیده ام مثلا برای ارسال دعوتنامه پرشین گیگا  ؛ در خبرنامه من ثبت نام کنید و بدین گونه ؛ خبرنامه اشان پر از ایمیلهای رنگارنگ می شود

نرم افزارهای ویژه

نرم افزارهای ویژه ای هستند که حتی می توانید برروی اینترنت آن را پیدا کنید در مجموع این نرم افزارها در وبها گشت و گذار نموده و با تجریه کد ایمیل و با استفاده از علامت ایمیل @   ایمیلها را در وبسایتها و وبلاگها جمع آوری می کند

یکی از دوستان به زبان ویژوال بیسیک یک نرم افزار طراحی نموده است که در یک فایل آدرس ایمیل ها را ذخیره می کند ؛ کارکرد این نرم افزار هم ساده است ؛ آدرس یک وبسایت منبع را درج می کنید بهتر است این وبسایت لینکها زیادی داشته باشد ؛ این نرم افزار محتوی و کد صفحه اینترنتی را چک می کند و هرجا به @ برخورد کند آن را ذخیره می کند و در صورت اعتبار به عنوان یک ایمیل ذخیره می کند سپس به وسیله لینکهای صفحه به صفحات جدید رفته  و ایمیلهای معتبر را در این صفحات جمع آوری می کند سپس از همین صفحه و به وسیله لینک به صفحه جدید می رود ممکن است در یک ساعت صدها ایمیل را جمع آوری کند البته این حرکت تا عمق حدود 120 وب سایت پیش می رود که حدود یک میلیون صفحه را شامل می شود . با این نرم افزار فرد مذکور یک میلیون آدرس ایمیل دارد.

 وب سایتها معتبر

برخی از  وبسایتها که به بانک اطلاعات ایمیل کاربران خود دسترسی دارند آدرس ایمیلها را می فروشند البته بیشتر توسط کارمندان صورت می گیرد این کارجرم محسوب می شود وباعث کاهش اعتماد کاربران به وبسایت می شود . فرض کنید امروز بلاگفا حدود300 هزار کاربر دارد یعنی 300 هزار آدرس ایمیل ناقابل که می تواند خوراک مناسبی را اسپمر ها باشد.

در قدیم بسیاری از سایت های بزرگ آدرس ایمیل اعضا خود را به اسپمرها میفروختد، اکنون اغلب شما با این عنوان که "آیا مایلید خبرنامه سایتهای همکار ما را دریافت کنید؟" مواجه میشوید که در صورت تائید، آدرس شما فروخته خواهد شد.

دایرکتوری ها نام و نشانی افراد

 اما بدون شک بزرگترین منبع برای دست یابی به آدرس ایمیل های افراد در اینترنت وجود دایرکتوری های جستجوی نام افراد در میان سرورهای بزرگ سرویس دهنده ایمیل مانند MSN, AOL, Hotmail است که به عنوان بهشتی برای اسپمرها محسوب میشود.

اسپمرها به وسیله نرم افزارهایی به میل سرور هدف وارد شده و دراین هنگام به طور خودکار شروع به ثبت هزاران ایمیل به صورت رندوم (شانسی) کرده که بسیاری دارای اسامی بسیاربی معنا میباشد. حالا در این هنگام آن دسته از ایمیل آدرس هایی که فعال هستند به لیست اسپمر اضافه میشوند تا به آدرس آنها اسپم ارسال شود، به همین سادگی. البته به خاطر داشته باشید که آدرس ایمیل شما همچون تلفن شما که در دفتر تلفن شهری وجود دارد، خصوصی نبوده بلکه اسپمر ها قادر به فروش آن به یکدیگر نیز میباشند

1.با وارد کردن ایمیل خود در یک خبرنامه و یا.... منتظر هزاران نامه مزاحم باشید !!! پس سعی کنید در هروبسایت ؛ باشگاه مجازی و ... ثبت نام نکنید

2.سعی کنید یک ای دی و پست الکترونیکی برای وبسایتها و باشگاهها خود داشته باشید  ویک ایمیل هم برای کارهای ضروری و ارسال و دریافت نامه دوستان بگذارید بدین گونه راحتتر می توانید نامه ها را چک کنید و هرگز دچار اسپم نمی شوید.

3.در صفحات وبلاگ یا وبسایت خود یا صفحات الکترونیکی از درج ایمیل خود خودداری کنید البته اگر مجبور شدید می توانید  به ازای درج ایمیلتان مانند Yazditweblog@yahoo.com  می توانید Yazditweblo [at] yahoo [dat] Com بدین گونه به وسیله @ دچار نرم افزار جمع آوری ایمیلها نمی شوید.

4. کمی شکاک باشید هر وقت که در یک وبسایت یا وبلاگ ثبت نام کنید ببینید که اعتبار گروه تا چه حد است اگر هم می خواهید ریسک کنید برای شرکت در همان گروه یک ایمیل خاص ایجاد کنید.

5.سعی کنید با بهره گیری از روش خودکار تقسیم بندی نامه های رسیده به صندوق پست الکترونیکی ؛ در برابر نامه های مختلف ارسالی خبری ، تبلیغی و ... لااقل با دسته بندی منطقی روبرو باشید اینطور بهتر است

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد