بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

راههای وبلاگ نویسی

راههای وبلاگ نویسی

 

من می‌خواهم وبلاگ‌نویس شوم! از کجا باید شروع کنم!؟ چه کار کنم که وبلاگم در موتورهای جستجو ثبت شود؟ می‌خواهم وبلاگ بنویسم اما نمی‌دانم با چه موضوعی! چگونه می‌توانم رنگ‌های استفاده شده در قالب وبلاگم را تغییر دهم؟ وبلاگ من خواننده ندارد، چه کنم؟ موضوعاتی است  در این قسمت به آن پرداختیم که گرچه به طور یقین دوستان همه صاحب نظرند اما با توجه به اطلاع رسانی درج شده است امیدوارم برای شما هم جالب باشه!!!


در ابتدا در یکی از سایت‌های رایگان سرویس‌دهنده وبلاگ ثبت‌نام کنید. می‌توانید از Blogger.com شروع کنید. پس از این‌که مدتی را با این سرویس‌دهنده رایگان گذراندید و به عبارتی با چم و خم وبلاگ‌نویسی آشنا شدید، می‌توانید به یک دامین و فضای شخصی کوچ کنید.  یا به قول بروبچه های فن آوری دات کام شوید!  البته شما از همان ابتدا هم می‌توانید تحت یک دامین و فضای شخصی وبلاگ‌تان را منتشر کنید، ولی بهتر است کار را با سرویس‌های رایگان شروع کنید. پس از ثبت وبلاگ، شروع به نوشتن کنید! راجع به هر چیزی که دوست دارید.  مادر مقالات قبلی به معرفی سرویس دهنده های رایگان پرداختیم می توانید


 

لازم نیست شما کار خاصی انجام دهید. اکثر موتورهای جستجوی معروف و بالاخص گوگل (که به عبارتی معروف‌ترین و مهم‌ترین موتور جستجو به‌حساب می‌آید) شما را خود به خود پیدا می‌کنند و صفحات وبلاگ شما را ایندکس می‌کنند( به قولی در یافته ها خودش به  صورت رسمی قرار می ده !!! یعنی که چه ؟ همان که توی بایگانی پرونده ای را شماره گذاری می کنند بعد درمحل مناسب قرار میدن چیه اندیسه!  . البته در برخی از این موتورهای جستجو قسمتی برای معرفی کردن و شناساندن سایت‌های جدید وجود دارد، که از آن طریق هم می‌توانید وبلاگ‌تان را به موتور جستجو معرفی کنید. اگر این کار را هم نکردید، نگران نباشید. گوگل شما را پیدا خواهد کرد و همین کافی است.  البته اگر شما از قالبها استفاده می کنید مواظب باشید که کلمات کلیدی قالب با موضوعات شما یکی باشه !! توی تنظیم تنظیمات وبلاگتان هم دقت کنید( چه شد؟) یعنی عنوان وبلاگ، موضوعات و ... و دیگر سوالات واقعا مهمه توی موتور جستجو به خصوص گوگل به این مسله بیشتر اهمیت می ده تا محتوای شما!!!
می‌خواهم وبلاگ بنویسم اما نمی‌دانم با چه موضوعی! 

از من بپرسید می گم وبلاگ ننویسید !!! اما نه !! دست شما برای انتخاب موضوع برای وبلاگ‌تان بسیار بسیار باز است. به عبارتی در خصوص هر چیزی که بخواهید می‌توانید بنویسد. مثلا وبلاگ‌تان می‌تواند دفتر خاطرات شما باشد و شما از روزمرگی‌ها و مطالب مختلف دیگر در آن بنویسید. اما باید توجه داشته باشید درصورتی که می‌خواهید وبلاگ‌تان خواننده داشته باشد و به عبارتی برای افراد دیگر مفید باشد، سعی کنید روی موضوع تخصصی که به آن مهارت دارید، کار کنید. مثلا اگر به مکانیکی و مسائل مربوط به آن وارد هستید، یک وبلاگ در خصوص خودرو و مسائل جانبی آن بسازید و اطلاعات خود را با دیگران تقسیم کنید. یا اگر شما در رشته‌ی کتاب‌داری تحصیل می‌کنید، می‌توانید یک وبلاگ مرتبط با رشته‌ی تحصیلی‌تان بسازید و مردم را با این رشته بیشتر آشنا کنید. جای این دسته از وبلاگ‌های تخصصی در وبلاگستان فارسی، بسیار خالی است

وبلاگ من خواننده ندارد، چه کنم؟
درباره جذب خواننده برای وبلاگ هم بحث مفصل است. یک عده از وبلاگ‌نویسانی که تازه، کار را شروع کرده‌اند، انتظار دارند که در همان ابتدای کار با سیل عظیم خوانندگان روبرو شوند! این طرز تفکر اشتباه است. شما ابتدا باید مدتی بنویسید تا شناخته شوید و پس از آن کم‌کم معروف بشوید! نه اینکه بخواهید همه‌ی راه‌ها را، یک‌شبه طی کنید. به هر حال چند مورد برای جذب خواننده خدمت‌تان عرض می‌شود:
-
اکثر سرویس‌دهنده‌های وبلاگ، بخشی با عنوان لیست اعضا دارند و وبلاگ‌های اعضای خود را در شاخه‌ی مناسب، در آن ثبت می‌کنند. سعی کنید اگر سرویس‌دهنده وبلاگ‌تان دارای لیست اعضا می‌باشد، حتما در آن لیست، حضور داشته باشید.

-    یک سری از خوانندگان، شما را از طریق موتورهای جستجو پیدا خواهند کرد، سعی کنید این دسته از بازدیدکنندگان را از دست ندهید! هر کدام از این بازدیدکنندگان می‌توانند یک مشتری دائمی برای شما باشند.
-
سعی کنید از وبلاگ‌های معروف و پرخواننده لینک بگیرید، مثلا یک مطلب مفید و جالب بنویسید و از آن‌ها بخواهید که به این مطلب شما لینک بدهند.

-          در کل نگران نباشید، اگر پیوسته و مفید بنویسید، کم‌کم شناخته خواهید شد و بازدیدکنندگان به سمت شما خواهند آمد.

لینک‌دونی چیست و چگونه می‌توانم یک لینک‌دونی در وبلاگم داشته باشم؟ لینک‌دونی در واقع یک وبلاگ کوچک می‌باشد که در آن فقط لینک قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر نویسنده وبلاگ لینک‌های جالبی را که در طول روز پیدا می‌کند، در وبلاگ دیگری با نام لینک‌دونی (یا نام‌های مشابه) قرار می‌دهد، به‌طوری که این وبلاگ، در داخل وبلاگ اصلی به نمایش درخواهد آمد و جزئی از آن محسوب خواهد شد. اگر شما در وبلاگ‌تان یک لینک‌دونی داشته باشید، دیگر لازم نیست تا برای ارسال یک لینک به وبلاگ، یک پست در وبلاگ اصلی بزنید، کافی است به‌راحتی آن لینک را، به لینک‌دونی خود اضافه کنید تا در صفحه اصلی وبلاگ به نمایش در بیاید. طریقه ساخت لینک‌دونی بسته به نوع سیستم مورد استفاده شما، متفاوت است. اگر شما از سیستم مدیریت محتوای موویبل‌تایپ استفاده می‌کنید، به‌راحتی و با ساختن یک وبلاگ جدید در ام‌تی و استفاده از یک پلاگین، می‌توانید این بخش را به وبلاگ خود اضافه کنید. همچنین اگر از سرویس‌های رایگان مانند پرشین‌بلاگ یا بلاگر استفاده می‌کنید، روش‌هایی برای ساخت لینک‌دونی وجود دارد. به عنوان مثال می‌توانید یک وبلاگ جدید در بلاگر بسازید و توسط جاوا اسکریپت، آن‌را در داخل وبلاگ اصلی نمایش دهید. با یک جستجوی ساده در گوگل، می‌توانید به راهنماهای کامل و دقیق برای ساخت لینک‌دونی دست یابید.


-
برای متن‌های موجود در وبلاگ، چه فونتی را پیشنهاد می‌کنید؟ برای متن‌های اصلی وبلاگ و به عبارتی متن پست‌های وبلاگ، فونت Tahoma با سایز 12px توصیه می‌شود و همچنین برای تیترهای موجود در وبلاگ (چه عناوین موجود در ستون‌های چپ یا راست و چه عناوین پست‌ها) فونت Arial توپُر (Bold) با سایز 16px توصیه می‌شود. البته لازم است اشاره شود که این موارد به دلخواه شما می‌تواند تغییر کند.

 
-
وبلاگ من در مرورگر فایرفاکس به درستی نمایش داده نمی‌شود، مشکل از کجاست؟ در پاسخ به این سوال باید عرض کنیم که مشکل از نوع طراحی قالب وبلاگ شما می‌باشد. به این معنی که طراح قالب وبلاگ شما، به هنگام طراحی، اصول مربوط به استانداردهای طراحی وب را رعایت نکرده است و تنها به سازگاری قالب وبلاگ‌تان با مرورگر معروف اینترنت اکسپلورر توجه کرده است. درصورتی‌که اگر استانداردهای مربوطه را به دقت رعایت می‌کرد، وبلاگ‌تان نه تنها در مرورگر فایرفاکس، بلکه در هر مرورگر استاندارد دیگری، به خوبی و بدون هیچ مشکلی به نمایش درمی‌آمد. لازم است در اینجا به این نکته نیز اشاره کنیم که در حال حاضر، میزان استفاده از مرورگرهای مختلف و به‌خصوص فایرفاکس، در حال افزایش است، از این‌رو اگر قصد دارید یک وبلاگ حرفه‌ایی داشته باشید، حتما طریقه‌ی نمایش آن‌را در مرورگرهایی چون اینترنت اکسپلورر، فایرفاکس و اُپرا چک کنید و در صورت وجود مشکل، آن‌را برطرف نمایید

چه کار کنم که وبلاگم در موتورهای جستجو ثبت شود؟
من می‌خواهم وبلاگ‌نویس شوم! از کجا باید شروع کنم!؟
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد