بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

ارسال فایل از طریق پست الکترونیکی (E-mail)

ارسال فایل از طریق پست الکترونیکی (E-mail)


www.irandoc.ac.ir 

3. کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی شیراز (SRLST)

www.srlst.com

4. شبکه اطلاع رسانی دانشیار

www.daneshyar.net

پایگاه اطلاعاتی (Database)
مقدمه :
بانک اطلاعاتی متشکل از تعدادی فایل که هر فایل متشکل از تعدادی رکورد و هر رکورد متشکل از تعدادی فیلد و هر فیلد متشکل از تعدادی کاراکتر است. منابع اطلاعات علمی امروزه در رسانه ها و محملهای مختلفی منتشر می شوند. کــارگزاران خدمات اطلاعاتی از جمله, Silverplatter Dialog منابع اطلاعاتی شان را از طریق عضویت در کنسرسیومهای اطلاعاتی و از طریق شبکه اینترنت دسترس پذیر ساخته اند و علاوه بر آن این منابع علمی بر روی صفحات فشرده مغناطیسی (CD-ROM) عرضه می نمایند که امکان جستجوی بروی آنهـا بصورت (Off line) نیز وجود دارد. پیش از آغـاز معرفی بانک های اطلاعاتی تخصصی در حــوزه های مختلف علمی و تخصصی به توضیح برخی از اصطلاحات پر کاربرد در حیطه پایگاههای اطلاعاتی می پردازیم :

فیلد ( Field )
هر اطلاع مشخصی از اطلاعات موجود در یک پدیده را فیلد گویند.

فیلد فرعی ( Subfiled )
اطلاعات موجود در هر فیلدی ممکن است از قسمتهای مختلفی تشکیل شود که هر قسمت آنرا می توان یک زیر فیلد به حساب آورد.

رکورد ( Record )
مجموع اطلاعاتی که در مورد یک نوع پدیده بر اساس یک ساختار مشخص جمع آوری شده است را یک رکورد می نامیم . در واقع هر رکورد مجموعه ای از چند فیلد مشخص است .

جستجو ( Search )
مراحلی که کاربر به منظور دست یابی به مدارک خاصی در بانک اطلاعاتی انجام می دهد ، جستجونام دارد.

استراتژی جستجو ( Search Steragetic )
به مراحل قبل از ورود به بانک اطلاعاتی که شامل موارد ذیل است استراتژی جستجو گویند :
1 ـ تعیین موضوع ، مفاهیم و کلید واژه های مورد نظر کاربر بر اساس ساختار بانک اطلاعاتی مورد نظر .
2 ـ تعیین ارتباط منطقی میان هر یک موارد ذخیره شده در شماره یک .
3 ـ تعیین پایگاههای اطلاعاتی که موضوع جستجو را پوشش می دهند .
˝ نمونه ای از یک بانک اطلاعات ˝
CAB ABSTRACTS
معرفی مختصر/ موضوع :
کشاورزی ، آبیاری، علوم حیوانی ، کشت آبی ، زیست شناسی ، گیاه شناسی ، محصولات کشاورزی ـ مدیریت ، دامپزشکی ، بوم شناسی ، محیط شناسی ، کود، سازمان خوار و بار جهانی ، جنگلداری، باغبانی ، منابع طبیعی ، تغذیه ، حشره کش ها ، آفت کش ها ، ژنتیک گیاهی ، خاک شناسی ، آب شناسی ، حیوانات ـ پرورش ، دامپـروری ، گیـاهــان ـ پـرورش ، گیـاهـان ـ نگهداری و حمایت ، ژنتیک ، جنگلداری ـ مهندسی ، کشاورزی ـ اقتصـاد ، داروهــای حیــوانی ، تغـذیه انسانی ، کشاورزی ـ ترویج ، اطلاعات زیستی ، کشاورزی ـ مهندسی ، حیوانات ـ بیماریها ، زمین های بایر ، جنگل ـ تولیدات حشره شناسی ، گیاهان ـ کشت ، آسیب شناسی گیاهی ، توریسم ، تفریحات ، اوقات فراغت ، خاک ـ باروری ، گندم ، کشاورزی ـ اقتصاد جهانی.
پدید آورنده / مأخذ :
CABI Publishing
اطلاعات ناشر :
Silver Platter
پوشش زمانی :
از سال 1973 به بعد
معرفی بانک :
بانک اطلاعاتی CAB یکی از جامع ترین بانک های اطلاعاتی در حوزه اطلاعات کشاورزی است که بیش از 50 چکیده نامه که توسط دفتر کشاورزی کشورهای مشترک المنافع انتشار یافته است را شامل می شود . مقالات بیش از 10000 عنوان مجله به بیش از 50 زبان در این بانک نمایه شده است . سالانه بیش از 150000 مقاله به این بانک اضافه می شود. 85 درصد مقالات ارائه شده دارای چکیده به زبان انگلیسی است. حوزه پوششی این بانک به صورت Online از سال 1972 و بر روی دیسک نوری از سال 1980 به بعد میباشد . مدارکی که در این بانک اطلاعاتی نمایه می شوند عبارتند از :
مقالات علمی ، کتابها ، تک نگاشتها "، متون درسی ، گزارشات فنی ، پایان نامه های منتشر شده ، کنفرانسها ، مجلات خبری ، پروانه ثبت اختراعات ، گزارشات سالیانه و ... این بانک توسط CAB
International منتشر میشود .
حجم بانک/ تعداد رکوردها :
بیش از 3900000 رکورد
حجم تقریبی افزوده های سالانه :
160000 رکورد

مجلات الکترونیکی رایگانFree Electronic Journals


نسخه الکترونیکی تعداد زیادی از نشریات چاپی از طریق وب در دسترس کاربران قرار گرفته است . برخی از این مجلات علمی ارزشمند بصورت رایگان قابل دسترسی است . امکان دست یابی به مجلات هسته
( Core) ناشرین بزرگ مانند Elsevier یا Springer و غیره نیز از طریق عضویت در کنسرسیومهای اطلاعاتی یا اتحادیه های اطلاعاتی میسر می باشد . این مجلات معمولا تحقیقات نومایه را منتشر می نماید و تعدادی از ناشرین نشریات علمی با طراحی وب سایت خود ، خدماتی از قبیل
(1)SDI و یا (1)TOC Alert را نیز برای کاربران فراهم ساخته اند . در این بخش در موضوعــــات مختلف علمی ، صفحات خانگی تعدادی از ناشرین مختلف به منظور دسترسی به نشریات الکترونیکی معرفی می شود .
علیرغم تأثیر مهمی که این گونه نشریات در عرصه اطلاع رسانی دارند ، اما جامعه کتابخانه ها تا کنون چندان از خدمات آنها بهره مند نشده اند که شاید دلیل آن عدم شناخت و استفاده عمومی از تسهیلات و
تکنولوژی باشد.
لیست هائی که به دنبال می آیند در حوزه مجلات علمی الکترونیکی رایگان تا حد امکان جامع ارایه شده است و در جهت تهیه آنها چندین راهنمای مجلات الکترونیکی مورد مراجعه و بررسی قرار گرفته است : پس از درج آدرس یا نشانی مجلات الکترونیکی به start page آن متصل می شوید . صفحات خانگی نشریات الکترونیکی ، به طور معمول از طریق جستجوهای معمولی یا پیشرفته ، امکان دسترسی به اطلاعات کتابشناختی مقالات فراهم می سازند و سپس از طریق Link مستقیم ، دسترسی به متن کامل مقالات در محیط HTML یا PDF میسر می باشد . تعدادی از سایت های نشریات الکترونکی امکان تورق Browse نشریات شان را نیز فراهم ساخته اند . در بخش جستجوهای پیشرفته ، امکان دسترسی به شماره ، جلد ، یا مقاله خاص از یک نویسنده مشخص میسر می باشد.

یکی از جالب ترین و پر استفاده ترین ابزارها در شبکه اینترنت پست الکترونیکی است که از طریق آن می توان برای برقراری ارتباط بین افراد و گروههای همفکر و نیز انجام خدمات تحویل مدرک استفاده کرد . یعنی ، از طریق پست الکترونیکی می توان فایلها و یا مدارکی را به راحتی برای اشخاص و مراکز در مکانهای مختلف ارسال نمود . در پست الکترونیکی مانند پست معمولی ما شاهد اجزای مختلفی از قبیل فرستنده ، گیرنده و اصل متن پیام و یک نامه معمولی که می تواند ضمیمه هم داشته باشد هستیم . این ضمیمه ممکن است فایلهای متنی مانند متن مقاله ، کتاب ، پایان نامه و جزوه و یا فایلهای صوتی و یا تصویری باشد.
چنانچه از طریق (yahoo) نشانی پستی برای خود ایجاد کرده باشید ، کافی است برای ارسال پیام به قسمت Compose رفته ، پس از تایپ نشانی گیرنده و نوشتن پیام خود ، در قسمت پایین صفحه سمت راست ، عبـــــارت یا گزینه Attachment Delete/ Add را انتخاب کنید که صفحه محاوره ای باز خواهد شد . در این صفحه ، برای ضمیمه کردن یک فایل باید مراحل سه گانه زیر اجرا شود :
1 ـ روی دکمهBrowse کلیک نموده ، صفحه ای باز می شود و از شما نشانی (مسیر) فایلی را که قرار است به نامه ضمیمه شود ، می پرسد . چنانچه فایل شما بر روی دیسکت ذخیره شده باشد باید دیسکت را در درایو مربوطه قرار داده و در صفحه مورد نظر ، در قسمت بالا گزینه A: Floppy را برگزینند، یا چنانچه پیام شما در فایلهای D,C و... ذخیره شده باشد أن مسیر را انتخاتب می نمائید.
2 ـ فایل مورد نظر را برگزیده و دکمه Open را انتخاب کنید. به این ترتیب نام فایل مورد نظر شما در قسمت Attachment صفحه اصلی قرار می گیرد. حال ، کافی است کلید Send را انتخاب کنید تا نامه شما همراه با فایل مورد نظر ارسال شود.

٭دریافت مقالات علمی رایگان از طریق سایت (www.findarticles - com)
جستجو در Website مراکز و شبکه های اطلاع رسانی داخل کشور
1 ـ شبکه اطلاع رسانی (Rose-net)
www-rose-net . co.ir
1 ـ 1 . معرفی مختصر بخشهای اصلی منابع اطلاعاتی در رزنت :
1 ـ 1 ـ 1 . پایگاههای اطلاعاتی (Date-bases)
1 ـ 1 ـ 2 . مجله های الکترونیکی (Electronic Journals)
1 ـ 1 ـ 3 . منابع تمام متن و تمام تصویر (Full text / Full Image)
1 ـ 1 ـ 4 . مراجع الکترونیکی (E-References)
1 ـ 1 ـ 5 . منابع مدیریت دانش (Knowledge Management)
2. مراکز اطلاعات و مدارک علمی ایران (IRANDOC)
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد