بازاریابی eBay

بازاریابی eBay   


سال‌ها پیش زمانی که تجار مجبور بودند کالاهای خود را برای فروش به شهرهای مختلف بفرستند تا خرده فروشان آنها را مقابل دکان خود قرار دهند و سرانجام عابرین از مقابل مغازه آنها عبور کرده و برحسب اتفاق و احساس نیاز آنها را خریداری نمایند، هیچ‌کس فکر آن را نمی‌کرد که در روزگاران آتی دورانی فراخواهد رسید که برای خرید و فروش و حتی پسند کردن کالا لزومی برای خارج شدن از منزل وجود نداشته باشد. دورانی که مردم هر روز هفته و در هر ساعت از شبانه‌روز که حوصله نگاه کردن به صفحه مانیتور کامپیوتر را داشته باشند بتوانند تنها با فشار دادن چند دکمه خریدهای مختلف از مسایل جزئی و لوکس گرفته تا موارد کلان حیاتی زندگی خرید نمایند.
امروزه یکی از بزرگترین این بازارچه‌های اینترنتی «eBay» نام دارد که از نظر میزان خرید و فروش روزانه و حجم فراوان کار، شهرت جهانی یافته است. شاید حال که این مقاله را می‌خوانید گمان کنید که «eBay» هیچ ارتباطی با شما ندارد و خواندن این مقاله باعث اتلاف وقت شما خواهد گردید. اما بدانید که قضیه از این هم که شما تصور می‌کنید ساده‌تر است و این موضوعی نیست که تنها به افراد اهل فن و متخصصین مربوط گردد.
در کمتر از نیم دهه فعالیت مستمر، «eBay» به غول بی‌همتای تجارت الکترونیک تبدیل شده است. کار کردن با آن چنان ساده است که اصلاً نیازی به آموزش پیشین ندارد. تنها کافی است وارد سایت شده تا خودش بقیه راه را نشان دهد. در تمامی مراحل و قسمت‌های آن مکان‌های قرارداد که برای راهنمایی تازه واردان و شناساندن طرق مختلف تجارت در eBay طراحی شده‌اند.
نکته جالب در این نوع تجارت اینجاست که شما با مواردی روبه‌رو خواهید شد که حتی در دنیای واقعی نیز آنها را نخواهید دید. اگر وارد (Closed Auctions) شوید در یک (Advanced Search) به سرعت و در عین ناباوری تمامی سودهای حاصله از فروش کالای موردنظر را مشاهده خواهید کرد و این در حالی است که در دنیای پرفریب امروزی هرگز نمی‌توانید حقیقت این امر را از یک تولیدکننده و یا فروشنده کالایی خاص دریابید. روند افزایش سود کالا، مناقصه‌های انجام‌شده، هزینه حمل و نقل به طرق مختلف و تعداد افراد خریداری‌کننده آن کالا همه و همه از مواردی هستند که در اختیار شما قرار می‌گیرند.
در یک رقابت کاملا سالم شما حتی می‌توانید محصولات خود را در این سایت به فروش رسانید. قیمت، کیفیت ظاهری و تعداد کلی آن را به سایت بفرستید تا نتیجه‌ای کاملا باورنکردنی عایدتان شود. اگر تعداد درخواست‌ها به حد قابل قبولی رسید، حتی می‌توانید آن را وارد حراجی کنید. در این بین خواهید دید که چه تعداد نفر وارد حراجی شما شده‌اند و قیمت‌های پیشنهادی هریک چه میزان بوده است! این روش مناسبی برای یافتن قیمت حقیقی و یا موردنظر مشتریان شما برای دفعات بعدی خواهد بود. البته در این بین هستند کسانی که تنها برای بالا رفتن ترافیک مشاهدات و یا خرید محصولاتشان آنها را با قیمت بسیار پایین در این سایت عرضه می‌کنند تا پس از بدست آوردن اعتبار بدین وسیله که ترافیک محصول ما فوق‌العاده بی‌نظیر بوده است، بعدها آن را در سایت‌های دیگر غیر از eBay به فروش می‌رسانند. اینجاست که حتی در صورت عدم استفاده از این سایت، بسیاری استفاده‌های کلان می‌برند.
به هرحال خالی از لطف نیست حتی برای یکبار سری به eBay بزنید.