بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

افزایش سرعت راه اندازی کامپیوتر

 

افزایش سرعت راه اندازی کامپیوتر 

فناوری های امروزی با امکانات فراوان ، موجب رضایت خاطر کاربران می شوند . فرضاً با فشار یک دکمه در دستگاه کنترل از راه دور ، تلویزیون را روشن می کنید و یا با فشردن دکمه Start در مایکروفر ، دستگاه بلافاصله شروع به کار می کند ؛ اما سیستم عامل ویندوز در کامپیوتر های شخصی این گونه نیست و برای راه اندازی آن ، بسته به عوامل مختلف باید حدود ۳۰ ثانیه تا چند دقیقه صبر کنید .البته می‌توانید از این مدت زمان نسبتاً طولانی، برای انجام کار دیگری استفاده کنید اما اگر فرد کم طاقتی هستید، روش‌هایی برای افزایش سرعت راه اندازی کامپیوتر وجود دارد که برخی از آنها به بهبود عملکرد ویندوز نیز کمک شایانی می‌کنند.
فناوری های امروزی با امکانات فراوان ، موجب رضایت خاطر کاربران می شوند . فرضاً با فشار یک دکمه در دستگاه کنترل از راه دور ، تلویزیون را روشن می کنید و یا با فشردن دکمه Start در مایکروفر ، دستگاه بلافاصله شروع به کار می کند ؛ اما سیستم عامل ویندوز در کامپیوتر های شخصی این گونه نیست و برای راه اندازی آن ، بسته به عوامل مختلف باید حدود ۳۰ ثانیه تا چند دقیقه صبر کنید . البته می توانید از این مدت زمان نسبتاً طولانی ، برای انجام کار دیگری استفاده کنید اما اگر فرد کم طاقتی هستید ، روش هایی برای افزایش سرعت راه اندازی کامپیوتر وجود دارد که برخی از آنها به بهبود عملکرد ویندوز نیز کمک شایانی می کنند . پیش از اعمال این تغییرها ابتدا از سیستم خود ، نسخه پشتیبان تهیه کنید .
۱) تغییر در برنامه Setup کامپیوتر .
ممکن است سخت افزار کامپیوتر شما موجب تاخیر زیادی در راه اندازی ویندوز شود . می توانید با ایجاد تغییراتی اندک در تنظیمات برنامه Setup کامپیوتر ، این زمان را کاهش دهید . برای این منظور ، مراحل زیر را طی کنید .
▪ ورود به Setup :
روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد ؛ اما معمولاً با پایین نگه داشتن دکمه Delete یا دکمه ای دیگر به هنگام راه اندازی سیستم ، این کار را انجام می دهند . بدین منظور به پیام های ظاهر شده روی صفحه نمایش در هنگام راه اندازی سیستم توجه کرده و یا دفترچه راهنمای مادربرد یا PC خود را مطالعه کنید . تنظیمات مورد نظر شما ، غالباً در زیر گروه ها قرار دارند و نام به کار رفته برای هر تنظیم بر حسب سیستم ، متفاوت است ، از این رو پیام های ظاهر شده را با دقت بخوانید تا گزینه های مربوطه و فرمان های پیمایش مناسب را بیابید .
▪ تسریع فرآیند Power On Self_Test ( آزمایش خودکار به هنگام روشن شدن ) :
این گزینه را روی Fast یا Enabled تنظیم کنید تا در هنگام راه اندازی ، زمان به بررسی حافظه و سخت افزار اختصاص نیابد . با انجام این کار تنها مشکل این است که اگر در RAM یا مادربرد ، اشکالی باشد ، شما متوجه آن نمی شوید .
▪ جست و جوی فلاپی ( Floppy Seek ) :
اگر درایو فلاپی کامپیوتر شما به خوبی عمل می کند ، لازم نیست در هر بار راه اندازی سیستم این مسئله بررسی شود . بنابراین آن را در حالت Disabled قرار دهید .
▪ درایوهای lDE :
به دنبال لیست کانال های اولیه و ثانویه lDE سیستم بگردید . اگر این گزینه ها در حالت Auto قرار داشته باشد ، کامپیوتر شما به هنگام راه اندازی ، مدت زمانی را صرف شناسایی هر دستگاه lDE می کند . بنابراین بهتر است در کانال های lDE که از آنها استفاده نمی کنید ، این گزینه را در حالت None قرار دهید .
۲) بررسی سیستم و حصول اطمینان از عدم حضور ویروس ، برنامه های جاسوسی و تبلیغاتی .
برنامه های پنهانی و زیان آور غالباً در هنگان راه اندازی سیستم بارگذاری می شوند و فرآیند راه اندازی را کند می کند . با اسکن کردن سیستم ، ویروس ها و برنامه های مزاحم را بیابید . اگر برنامه های ضد ویروس و ضد جاسوسی نصب نکرده باشید ، با خطرات بسیاری رو به رو خواهید بود . با مراجعه به سایت Trend Micro(housecall.trendmicro.com) ، می توانید به صورت Online رایگان سیستم خود را بررسی کرده و از عدم وجود ویروس اطمینان یابید . برنامه Adaware نیز می تواند در از بین بردن نرم افزارهای جاسوسی و تبلیغاتی به شما کمک کند . همچنین می توانید از برنامه تشخیص دهنده Online و رایگان PastScan (www.pestscan.com) نیز استفاده کنید .
۳) حذف برنامه های غیر ضروری .
در ویندوز ۹۸ ، Me و XP و می توانید مشاهده کنید که چه برنامه هایی به هنگام راه اندازی بارگذاری می شوند . برای این کار به منوی Start رفته و گزینه Run را انتخاب کنید ، سپس عبارت msconfig را تایپ کرده و OK را بزنید . (msconfig در ویندوز ۲۰۰۰ وجود ندارد اما می توانید به جای آن از برنامه هایی مانند Start up Control Panel استفاده کنید . )
سپس روی زبانه Start up کلیک کنید تا فهرستی از برنامه هایی را که به هنگام راه اندازی بارگذاری می شوند، مشاهده کنید . کادرهایی را که در سمت چپ پنجره msconfig قرار دارند ، از حالت علامت دار خارج کنید تا این برنامه ها دیگر بارگذاری نشوند . نام و مکان فایلها به شما کمک می کند تا عملکرد آن برنامه ها را دریابید .
در ویندوز XP ، برنامه msconfig زبانه ای به نام Services دارد که برنامه های کاربردی دیگر و نیز اجزای سیستم عامل را نشان می دهد برخی از آنها را می توانید غیر فعال کنید تا به هنگام راه اندازی بارگذاری نشوند اما وجود برخی دیگر برای ویندوز ضروری هستند .
۴) تنظیم رجیستری .
برنامه هایی مانند Reg Clean می توانند تنظیمات سخت افزار و نرم افزارهای منسوخ را از بین ببرند . Reg Clean برای نسخه های قدیمی ویندوز مناسب است ، اما در ویندوز XP می توانید از برنامه های تجاری مانند Norton System Works محصول شرکت System و SystemSuite محصول شرکت V Communications و اشتراک افزارهایی مانند Registry First Aid استفاده کنید .
۵) یکپارچه سازی هارددیسک .
هارددیسک سیستم شما ، غالباً فایل ها را فقط در یک مکان ذخیره نمی کند ، بلکه بخش های فایل را در هر کجا که فضای خالی باشد ، قرار می دهد . برنامه Sisk Defragmenter را در هر یک از درایوهای خود اجرا کنید تا فایل ها به صورت یکپارچه در آیند . این کار ، هم موجب بهبود فرآیند راه اندازی و هم عملکرد کلی ویندوز خواهد شد . بدین منظور ، به منوی Start رفته و به ترتیب گزینه های Programs ، Accessories ، System Tools و Disk Defragmenter و را انتخاب کنید . سپس نام درایو مورد نظر را انتخاب کرده و روی Start کلیک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد