بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

بانک مقالات

بانک مقالات تخصصی تجارت ، اقتصاد و ...

بزرگان وب و رقابتی دیگر

 

بزرگان وب و رقابتی دیگر 

رقابت پورتال‌های بزرگ و سایت‌های جستجوگر داغ داغ شده است. هر کدام سعی می‌کنند با ارائه سرویسی جدید و ابزاری مفید، سهم بیشتری از بازار را نصیب خود کنند. چند وقت پیش، جهان وب مجذوب تصاویری شد که Google Earth به نمایش گذاشته بود؛ تصاویری سه‌بعدی از کره زمین که از ماهواره مونتاژ می‌شوند. گوگل، MSN و یاهو، وارد رقابت سنگینی شده‌اند که تاکنون سابقه نداشته است.
● یک سایت محلی، برای مردم محلی
همان طور که می‌دانید، تصاویر ماهواره‌ای تا حد بسیار زیادی جزئیات را نشان می‌دهند؛ یعنی اگر زوم کنید و جلوتر بروید، خیلی از جزئیات روی زمین را می‌بینید. در بعضی از شهرها حتی مدل سه‌بعدی برخی ساختمان‌های معروف بازسازی شده‌اند. لازم به گفتن نیست که جهت‌یابی و پیداکردن مسیر از شهر الف به شهر ب، با این ابزار تا چه حد می‌تواند کارساز باشد. اگر بخواهید، حتی می‌توانید مسیر را با هواپیما طی کنید، که در نقشه‌های اینترنتی، این کار برای اولین بار است اتفاق می‌افتد.
تمام تصاویر ماهواره‌ای در وب ذخیره شده‌اند، نه در کامپیوتر شما. وقتی روی یک قسمت از نقشه زوم‌‌‌می‌کنید، جزئیات آن قسمت، از وب، لود می‌شوند. اما در این زمان هم سرعت اینترنت و هم سرعت کامپیوترتان باید بالا باشد. در پشت این تصاویر جذاب و فناوری پیشرفته، کاسبی جدی‌ای نهفته شده که به <جستجوی محلی> شهرت یافته است. بسیاری از ماشین‌های‌جستجوگر و پورتال‌ها، دارای یک قسمت <محلی> یا Local هستند و از چند وقت پیش، بی‌سروصدا در حال تشکیل بانک اطلاعات راه‌ها و تهیه راهنمای شرکت‌های محلی بوده‌اند.
لارین توهیل، از گوگل، می‌گوید: <فهرست‌های محلی یک کسب و کار میلیارد دلاری است. بنابراین توجه همه را به خود جلب کرده است. از این طریق شرکت‌های کوچک فرصت می‌یابند در وب مطرح شوند. در حال حاضر تقریباً ۹۰ درصد کاسبی‌های کوچک، هیچ وب‌سایتی ندارند. یک پیتزا فروشی کوچک یا گل‌فروشی کنج خیابان، دلیلی برای راه‌اندازی وب‌سایت برای خودش نمی‌بیند. اما این فرصتی برای آن‌هاست که در وب حضور یابند و بخشی از اینترنت باشند. بدین ترتیب وقتی مردم به دنبال این چیزها می‌گردند، درست است که اسامی بزرگی را خواهند یافت، اما در کنار آن‌ها، کاسبی‌های کوچک را هم خواهند دید>.
Google Earth در میان کاربران اینترنت و وب‌بازان، مثل بمب صدا کرده است. ولی آن طور هم که فکر می‌کنید، این ایده خیلی هم ناب نیست. یک روز قبل از پدید‌آمدن Google Earth، شبکه مایکروسافت، یعنی MSN، طرح Virtual Earth خود را افتتاح کرد.
البته این یکی سه‌بعدی نیست، ولی ایده آن خیلی شبیه گوگل است. همین چند روز پیش‌هم، آمازون طرح متفاوتی را در این زمینه فاش ساخت (نشانی maps.a۹.com)؛ نقشه خیابان‌ها همراه با میلیون‌ها عکس زمینی در ۲۲ شهر بزرگ ایالا‌ت متحده.
نیک هازل، از یاهو، می‌گوید: <جستجوی محلی طی چند ماه اخیر بسیار مورد توجه ما بوده است. اگر خوب فکر کنید می‌بینید اولین چیزی که موجب گرایش به چنین کسب و کاری شد، رواج بیش از پیش باندپهن است. ماهیت همیشه آنلاین بودن با باندپهن، حکم می‌کند که امروزه برای یافتن شماره تلفن‌های محلی، به سراغ دفترچه تلفن خود نروید. چرا که کافی است آنلاین شده و در اینترنت به جستجوی پیتزا فروشی محله خود یا هر چیز دیگری بپردازید. این طوری نه پشت ترافیک می‌مانید، نه در صف طولانی پیتزا منتظر می‌مانید>.
یاهو در تلاش است اطلاعات ترافیک را روی اینترنت پیاده کند. MSN هم سرویس اطلاعات عمومی ترافیک را دارد. گوگل حتی برای یافتن تاکسی، به کاربر کمک‌‌می‌کند. (نشانی labs.google.com/ridefinder) به شرط آن که تاکسی سیستم GPS فعال داشته باشد. لازم به گفتن نیست که چنین سرویسی چقدر در حین حرکت می‌تواند مفید باشد.
استوارت آندرسون، از MSN، بر این باور است که: نرم‌افزارهای نقشه به قدری در اینترنت زیاد شده‌اند که انتخاب را دشوار کرده‌اند و همه آن‌ها هم خوب عمل می‌کنند. این سرویس‌ها کاری کرده‌اند که نحوه استفاده ما از نقشه‌ها دارد تغییر‌‌‌می‌کند. امروزه ما از تصاویر ماهواره‌ای استفاده می‌کنیم و سرویس‌ها در هم ادغام شده‌اند. از گوشی تلفن همراه به صندوق پست الکترونیک می‌رویم و از آنجا به مسنجر. استفاده از اینترنت، دچار یک تحول شده است.
اکثر ابزارهای تصویرنگاری‌‌‌ماهواره‌ای و جستجوی‌‌محلی، هنوز مراحل اولیه خود را می‌گذرانند و هیچ کس مدعی نیست که این امکانات کامل هستند. به عنوان مثال، خود تصاویر ماهواره‌ای خیلی هم ب‌روز نیستند و برخی از ساختمان‌ها، هنوز به صورت نیمه‌کاره نشان داده می‌شوند. اما بزرگ‌ترین نقیصه در حال حاضر این است که فقط چند کشور معدود با جزئیات کافی نقشه‌برداری شده‌اند. در حال حاضر بسیاری از شهرهای آمریکا تصاویر ماهواره‌ای کاملی دارند، همراه با شرکت‌های محلی و نقشه راه‌ها. اما خیلی از کشورهای دیگر تحت چنین پوششی قرار نگرفته‌اند.
لورین توهیل، از گوگل، ا‌عتقاد دارد: اضافه‌کردن کشورهای دیگر عملاً کار چنان دشواری هم نیست. ما محتوا را از قبل در اختیار داریم. اما مسئله اینجاست که این کار به صورت یک تجارت، چه موقع می‌تواند آماده شود و چه موقع برای مصرف‌کننده کاربرد دارد.
با این همه از مشکلات عملی که بگذریم، هیچ کس منکر نیست که تصاویر ماهواره‌ای تعاملی، چقدر جذاب هستند و از آن‌جا که گوگل کمی کله‌اش باد دارد و سرش برای این جور چیزها درد می‌کند، هنوز نقشه‌های <زمین> را تمام نکرده، به سراغ نقشه‌های ماه رفته‌است. سری به آدرس moon.google.com بزنید تا ببینید در کره ماه چه می‌گذرد.
● ذخیره‌گاه پورتال‌ها
اگر خبر را شنیده باشید، احتمالاً به فکر افتاده‌اید که صفحه‌کلید خود را کنار بگذارید. چرا که برای ارسال پیام بعدی نیازی به صفحه‌کلید نیست. برنامه مسنجرِ یاهو، اینک با استفاده از پروتکل VoIP، امکان مکالمه تلفنی را برای کاربرانش از طریق اینترنت فراهم‌کرده‌است. حتی اگر دوست نداشته باشید مزاحم کسی بشوید، می‌توانید از امکان <پست صوتی: voice mail استفاده کنید.
بلافاصله بعد از این اعلام، گوگل هم برای این که از قافله عقب نماند، افتتاح سرویس پیام‌رسانی فوری خود را اعلام کرد که سرویس تلفن اینترنتی را هم به همراه دارد. این حرکت از آن جهت کمی تعجب‌برانگیز است که گوگل بیشتر به خاطر قدرت جستجویش معروفیت دارد. ولی به نظر می‌رسد غول‌های پورتال، حالا دارند بر سر بازار مخابرات با یکدیگر رقابت می‌کنند. نشان به این نشان که برنامه‌های پیام‌رسانی آن‌ها، دارند بسیاری از روش‌های ارتباطی را زیر یک چتر جمع می‌کنند. مثلاً همین یاهو مسنجر، می‌تواند پیام‌های متنی را برای تلفن‌های موبایل ارسال کند.
در این گیر‌ودار جذب مشتری، MSN به این نتیجه رسیده است که تماس صوتی هم برای ما کافی نیست و باید تماس تصویری داشته باشیم. با استفاده از دستگاه‌های وب‌کم که در هر دو طرف نصب است، و یک اتصال اینترنتی نسبتاً پرسرعت، می‌توانید تصویر همدیگر را ببینید.
از مکالمه صوتی و دید و بازدید تصویری هم که بگذریم، نرم‌افزارهای پیام‌رسانی فوری، تازگی‌ها به جدیدترین سرگرمی در وب روی آورده‌اند: نشان دادن و شریک شدن در عکس‌های دیجیتالی.
استوارت اندرسون، از MSN، می‌گوید: <مردم امروزه بیشتر از هر چیزی دوست‌ دارند در عکس‌های خود با یکدیگر شریک شوند و عکس‌هایشان را به همدیگر نشان دهند. عکس مسافرت‌ها، مراسم جشن، و این جور چیزها. از همین رو، ما فکر کردیم ببینیم چگونه می‌توانیم پاسخگوی چنین نیازی باشیم و راه را برای این کار هموار کنیم. به زودی قرار است درهایی را باز کنیم و اجازه بدهیم مردم هر چقدر عکس که دوست دارند، در اینترنت بگذارند.
حتی گوگل هم یک مجموعه نرم‌افزاری <اشتراک عکس> خریده است. با استفاده از Picassa، می‌توانید عکس‌هایتان را دستکاری و زیباتر کنید، با برنامه پیام‌رسانی فوری Hello به اشتراک بگذارید، و با Blogger، به وبلاگ خود در وب بفرستید.
لیزا جونز، از مجله دات‌نت، می‌گوید: همین چهار پنج سال پیش بود که داشتن یک سایت وب یا آموختن دروسی که برای راه‌اندازی وب‌سایت لازم بودند، بسیار دشوار بود و هر کسی توان انجام این کار را نداشت. اما امروزه، با آمدن وبلاگ و امکانات اشتراک عکس، مردم می‌توانند فضای خود را در وب داشته و با خانواده و دوستان خود در هرجای جهان به تبادل اطلاعات بپردازند. خیلی وقت‌ها این کار بدون هیچ هزینه‌ای انجام می‌شود و بسیار ساده است. در این حد که بخواهید یک سند Word درست کنید>.
البته ایمیل کردن عکس‌های با کیفیت و حجم بالا‌ مشکل دیگری است که یاهو آن را با سرویس pHotomail حل کرده‌است. به جای این که عکس‌ها را برای دوستان ایمیل کنید، نسخه بندانگشتی عکس‌ها را داخل متن نامه خود می‌اندازید. عکس کامل با کیفیت خوب به یک فضای مرکزی آپلود می‌شود. گیرنده با دیدن ایمیل، می‌تواند روی عکس بندانگشتی کلیک کرده و در صورت تمایل، عکس کیفیت خوب را از فضای مرکزی دانلود کند.
نیک هازل، از یاهو، بر این باور است که: <به اعتقاد ما در دنیایی که همه چیز را، از کامپیوترهای شخصی گرفته تا تلفن‌های همراه و وسایل زندگی، به هم متصل کرده است، زندگی مردم بیشتر و بیشتر به اینترنت وابسته می‌شود. در چنین وضعیتی، بیشتر اطلاعات آن‌ها و هر آنچه که احتیاج دارند، از یک مکان مرکزی فراهم خواهد شد نه فقط کامپیوتر خودشان.
اما بعضی از شرکت‌ها نظریه محتاطانه‌ای دارند.لارین توهیل، از گوگل، می‌گوید: من فکرمی‌کنم مردم هنوز در مورد ذخیره کردن اطلاعاتشان در یک نقطه مرکزی حساسیت‌هایی دارند. خیلی‌ها به خاطر مسائل امنیتی، دوست ندارند بعضی از اطلاعاتشان را غیر از کامپیوتر خودشان در جای دیگری نگهداری کنند. بنابراین در این‌جا میان بخشی از اطلاعات که از بیرون قابل دسترسی هستند، نظیر ایمیل، وبلاگ، عکس‌ها و ...، و بخشی دیگر که دسترسی آن‌ها برای دیگران مجاز نیست، مثل اسناد شخصی، یک توازن برقرار می‌شود.
با آمدن این همه سرویس‌های تازه‌ای که بازیگران بزرگ وب امروزه دارند ارائه می‌دهند، از جمله پست صوتی و آلبوم عکس، این سؤال مطرح می‌شود که تا چه مدت آن‌ها می‌توانند چنین سرویس‌های پرمصرفی را به صورت رایگان ارائه بدهند. مخازن ذخیره‌سازی آن‌ها مگر چقدر ظرفیت دارد؟
استوارت آندرسون، از MSN، اظهار می‌کند: مردم وقتی از مخزن ذخیره‌سازی صحبت می‌کنند، بیشتر منظورشان ذخیره کردن فایل و عکس‌هاست. ولی من مطمئن هستم تا سال آینده، آن‌ها دارند به این فکر می‌کنند که فیلم‌هایشان را کجا ذخیره کنند. به همین دلیل نیاز به مخزن ذخیره‌سازی بیشتر می‌شود و همیشه یک نفر پیدا می‌شود که آن را مجانی پیشنهاد‌دهد. پس این یک مبارزه بی‌پایان است. شما این مشکل را به عهده ما بگذارید. ما همیشه آن را رایگان ارائه خواهیم داد. در واقع مدل کسب و کار ما بر این اساس پایه‌ریزی شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد